اکسفولیشن یا اسکراب ، در این مقاله از سایت تالگو نور می خواهیم شما را با یکی از محبوب ترین روش های مراقبت از پوست است که طرفداران زیادی هم دارد آشنا کنیم ، واژه اسکراب به معنی مالیدن یا خراش دادن است که به منظور لایه برداری پوست انجام می شود در این روش ، سلول های مرده از سطح خارجی پوست جدا می شوند و باعث کاهش لک ، تیرگی پوست ، رفع جوش های زیر پوستی و سر سیاه می شود ، همچنین اسکراب ها و لایه بردارهای صورت ، ترکیبی از مواد مغذی و مفیدی هستند که در از بین بردن آلودگی ها و بستن منافذ باز پوستی نیز تاثیر چشمگیری دارند از جمله، برجسته ترین نتیجه اسکراب ها را می توان در رفع چین و چروک ، جوانسازی ، خشکی و روشن شدن رنگ پوست دانست برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع اسکراب و اکسفولیشن ها با ما تماس بگیرید.

اسکراب صورت چیست؟

اسکراب یا اکسفولیشن صورت، نوعی لایه برداری فیزیکی پوست است که با دانه های اسکراب یا میکرودرم انجام می شود و هدف آن پاکسازی پوست از سلول های مرده می باشد ولی لایه بردارهای شیمایی ، ترکیبی از اسیدها مانند آلفا هیدروکسی اسیدها یا بتا هیدروکسی اسیدها هستند که برای حل کردن سلولهای مرده پوست کاربرد دارند. نحوه عملکرد آنها به این شکل است که پیوندهای میان سلول های مرده پوست را شکسته و آنها را از پوست جدا می کنند. نوع آلفا (AHA) مانند اسید لاکتیک محلول در آب می باشند و در سطح پوست عمل می کنند. در حالی که بتا (BHA) مثل اسید سالیسیلیک ، محلول در روغن هستند و در قسمت های عمیق پوست نفوذ می کنند و بهترین لایه برداری برای پوست های چرب مستعد آکنه می باشند.

اکسفولیشن یا اسکراب چیست | اسکراب و کاربرد های ان

اسکراب و کاربردهای آن:

هیچ شکی وجود ندارد که داشتن پوستی زیبا و شاداب دغدغه اغلب بانوان محسوب می گردد و از گذشته تا کنون روش های مختلفی برای آن ابداع گردیده است. اسکراب از جمله راهکارهایی است که بانوان و حتی آقایان آن را انتخاب می کنند و از مواد مختلفی برای خدمات پاکسازی پوست و بستن منافذ باز استفاده می نمایند ، اکسفولیشن ها بیشتر به شکل صابون ، ژل، و کرم به بازار عرضه می شوند که از هسته زردآلو، پوست گردو، نمک دریایی و گرانول ها تشکیل گردیده است. پس می توان گفت اصلی ترین کاربردهای اسکراب عبارت هستند از :

جوانسازی با حذف سلول های مرده پوست

اصطلاح پیری و جوانسازی پوست دو اصطلاح پرکاربرد در دنیای زیبایی امروز است به عنوان مثال برای جوانسازی و رفع چین و چروک های صورت علاوه بر سایر روش های درمانی جوانسازی ، می توان از روش هایی مانند اسکراب نیز استفاده کرد و با کمک اکسفولیشن، سلول های مرده را از پوست جدا کرد تا سلول های تازه جایگزین گردد و به افزایش اثر بخشی و جذب محصولات درمانی پوست کمک کند .

اکسفولیشن یا اسکراب چیست |   رفع تیرگی و لک های پوستی

 رفع تیرگی و لک های پوستی

به نظر اصلی ترین چالش بانوان رفع تیرگی و لک های پوستی است. برای برطرف کردن این مشکل به راهکاری های مختلفی دست می زنند. به خصوص برای رفع تیرگی پوست صورت ، آرنج، زانو، قوزک پا و سایر مناطق بدن ، حساسیت بیشتری نشان می دهند. اسکراب یکی از مناسبترین شیوه هایی است که در این زمینه توصیه می گردد.

کاهش چربی و منافذ باز پوستی

برای بانوان هیچ چیز به اندازه منافذ باز پوستی آزار دهنده نیست. منافذ پوستی به گروهی از بافت های پوستی به نام پور (Pure) اشاره دارد که حاوی یک مجرای مو و غدد چربی است. اسکراب منجر به کاهش تراکم چربی ها و آلودگی های موجود در سطح پوست شده و به آن شادابی و طراوت می بخشد.

شفاف کردن پوست

شفافیت و درخشش پوست ، جزو فاکتورهای زیبایی به حساب می آید. به طوریکه بانوان از انواع ماسک و اسکراب برای رسیدن به این فاکتور استفاده می کنند. هر چند در کنار لایه بردارها و اکسفولیشن ها داشتن تغذیه مناسب تاثیر بسزایی دارد. با این وجود با انتخاب اسکراب صورت، فرایند پاکسازی و از بین بردن سلول های مرده بهتر انجام می پذیرد. برای آشنایی بیشتر با خدمات پاکسازی پوست با جلبک دریایی بر روی لینک قرمز کلیک کنید.

برطرف کردن جوش های زیر پوستی و سرسیاه

برخی بانوان تجربه داشتن جوش های زیر پوستی و سرسیاه را دارند و در اغلب مواقع نسبت به آنها احساس ناخوشایندی دارند؛ بنابراین برای برطرف کردن این جوش ها به سراغ ابزار زیبایی مثل داروها، کرم ها، ژل ها ، اسکراب ها و لایه بردارها می روند. با توجه به اینکه جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی هستند که از تجمع چربی اضافی و پوست های مرده تشکیل می شوند، انتخاب اسکراب متناسب با پوست و انجام پاکسازی پوست صورت در کلینیک های معتبر ، مناسب ترین گزینه برای خلاصی از جوش های سرسیاه و زیرپوستی است.

اکسفولیشن یا اسکراب چیست|انواع اسکراب

انواع اسکراب

یکی از موارد جالب توجه در خصوص اسکراب ، این است که اکثر افراد فکر می کنند، اکسفولیشن فقط برای صورت مناسب است در حالی که پوست بدن نیز احتیاج به لایه برداری دارد و باید از اسکراب های مخصوص بدن استفاده شود ، تفاوت عمده اسکراب صورت و بدن درذرات تشکیل دهنده آن است ، بدین صورت که اسکراب بدن دارای ذرات درشت تری نسبت به اکسفولیشن صورت که از ذرات نرم تری تشکیل شده اند می باشند لذا نباید اسکراب بدن برای صورت استفاده شود زیرا باعث آسیب به پوست صورت می شود .

در صورتی که علاقمند به شرکت در دوره های آموزش پاکسازی پوست هستید، میتوانید صفحه آموزش پاکسازی پوست را کلیک و مطالعه کنید

بهترین اسکراب صورت

برای انتخاب بهترین اسکراب صورت فاکتورهای مختلفی را باید در نظر بگیرید. بدون در نظر گرفتن این عناصر از اکسفولیشن نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت و ممکن است به جای جوانسازی و لایه برداری با حساسیت های پوستی مواجه گردید. پس اولین پرسش هایی که باید به آن پاسخ دهید عبارت هستند از:

  • نوع پوست تان چیست؟ (خشک، حساس، چرب، مختلط)
  • آیا در پوست جوش های سرسیاه و زیرجلدی وجود دارد؟
  • آیا پوست تان منافذ باز دارد؟
  • آیا هدف تان از اسکراب سفیدی و شفافت است؟
  • هدف تان از انتخاب اسکراب چیست ؟

تعیین نوع پوست در انتخاب اسکراب ، اصلی ترین فاکتور است به عنوان مثال اگر :

  • پوست خشکی دارید، بهترین اسکراب باید حاوی اسید هیالورونیک، روغن آواکادو و شیر باشد تا پوست رطوبت بیشتری جذب کند.
  • اگر پوست چربی دارید، بهترین اکسفولیشن باید از مواد شیمیایی مثل اسید سالیسیلیک، کلرید روی، سولفات روی و کایولین تشکیل گردد تا عمیق تر به پوست نفوذ کند.
  • اگر پوست مختلطی دارید، باید اسکراب از موادی تشکیل گردد که نوعی تعادل ایجاد کند. یعنی علاوه بر لطافت، از خشک شدن پوست نیز جلوگیری کند. مثل روغن های طبیعی درخت چای، عصاره زعفران
  • اگر پوست حساسی دارید، نباید اسکراب تان حاوی اسید سالیسیلیک باشد؛ بلکه باید از ذرات ریز، نرم و ضدالتهابی تشکیل شود. بهترین اسکراب برای پوست های حساس می توان به روغن هسته انگور و آلوئه ورا اشاره کرد.
اکسفولیشن یا اسکراب چیست| بهنرین اسکراب سفید کننده پوست

  بهترین اسکراب سفید کننده پوست

یکی از رایجترین مشکلات افراد به ویژه بانوان ، لک و تیرگی های روی پوست است که معمولا به دلیل افزایش سن، عوامل ژنتیکی، بارداری اشعه خورشید ، تغذیه نامناسب و عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب است که افراد را با چالش های متعدد روبرو می کند تا ترغیب به استفاده از بهترین اسکراب سفید کننده پوست شوند .

اکسفولیشن یا اسکراب چیست| فواید اسکراب صورت

فواید اسکراب صورت

  • پوست آسیب دیده را ترمیم می کند.
  • منافذ بزرگ پوست را کوچک می کند.
  • به پیشگیری از ایجاد چین و چروک کمک می کند و باعث جوانسازی پوست می شود.
  • به نرمی پوست بخصوص پوست های خشک کمک میکند .
  • جای جوش را از بین می برد.
  • سبب کاهش و از بین رفتن جوش های زیرپوستی وسر سیاه می شود.
  • لکه های تیره پوست را کاهش می دهد و پوست را شفاف و روشن می کند.

انتخاب اسکراب مناسب

تشخیص اینکه کدام اسکراب مناسب است یکی دیگر از دغدغه هایی است که با آن روبرو می شوید. در اکثر مواقع این سوال را می پرسید که چگونه اسکرابی را انتخاب کنم. برای اینکه راحت تر اسکراب مناسب صورت یا بدن خود را انتخاب کنید به ترفندهای ذیل توجه نمایید.

  • ابتدا هدف خود را از انتخاب اسکراب مشخص کنید که برای رفع کدام مشکل می خواهید از آن استفاده کنید .
  • از بین بردن سلول های مرده پوست.
  • باز کردن منافذ بسته پوست.
  • رفع جای جوش و آکنه.
  • رفع جوش های زیر جلدی یا سرسیاه.

سپس نوع اسکراب را باید مشخص کنید ، یعنی بدانید که اسکراب فیزیکی نیاز دارید یا اسکراب شیمیایی و بر اساس نوع و جنس پوست خود اقدام به انتخاب اسکراب مورد نظر کنید زیرا تشخیص نوع پوست ، مهمترین فاکتور در انتخاب اسکراب می باشد که باید به آن توجه شود و از آنجا که پوست به 4 دسته چرب ، خشک ، نرمال و مختلط تقسیم میشود به همین دلیل لازم است که بر این اساس اقدام به خرید اسکراب یا اکسفولیشن کنید و نکته ” پایانی برای انتخاب اسکراب ، ترکیبات آن است که باید بررسی کنید و مطمئن شوید از چه موادی تشکیل شده است. اغلب اکسفولیشن ها از مواد ذیل ساخته می شوند.

  • دانه جوجوبا
  • لاکتیک اسید
  • مالیک اسید و اسید سیتریک
  • گالیکولیک اسید
  • سالیسیلیک اسید
اکسفولیشن یا اسکراب چیست|روش های لایه برداری جایگزین

روش های لایه برداری جایگزین :

با دیدن تنوع محصولات لایه بردار اسکراب یا اکسفولیشن ، شاید این سوال در ذهن تان ایجاد شود که روش های دیگری به غیر از این محصولات وجود دارد؟ آیا می توانیم در خانه اسکراب را تهیه کنیم و پوست خود را پاکسازی کنیم ؟ قبل از پاسخ به این سوال مجددا به این موضوع باز می گردیم که لایه بردارها یا فیزیکی هستند و یا شیمیایی به عنوان مثال :

لایه بردارهای فیزیکی ، می توانند یک برس، اسکراب پاک کننده، دستکش لایه بردار، لیف، سنگ پا و یا غلتک میکرونیدلینگ ، درم ابریژن، میکرودرم ابریژن و هیدرودرم ابریژن باشند و لایه بردارهای شیمیایی ترکیبی از اسید هیدروکسی (آلفا و بتا)، رتینول (مشتقات ویتامین A)، و آنزیم ها باشند. که بر اساس آنها می توانید انتخاب کنید که از چه روش جایگزینی برای اسکراب استفاده کنید

بنابراین پاسخ به این سوال که آیا روش جایگزین برای لایه برداری وجود دارد؟ پاسخ بلی است.

اگر ازعوارض لایه برداری با مواد شیمیایی نگران هستید یا در به کار بردن انواع دستگاه ها برای لایه برداری تردید دارید به شما پیشنهاد می کنیم اکسفولیشن ها و یا اسکراب های خانگی را در سبد پاکسازی و جوانسازی پوست خود قرار دهید. برای مثال می توانید لایه برداری با جو دوسر، قند، نمک، جوش شیرین، انواع مرکبات، بادام، روغن های طبیعی، شیر، سرکه سیب، قهوه، شکر و انواع مواد طبیعی که لایه بردارهای طبیعی هستند را جایگزین محصولات لایه برداری شیمیایی کنید .  

دفعات استفاده اسکراب صورت زمان و تعداد دفعات استفاده از اسکراب صورت

زمان و تعداد استفاده از اسکراب ، به عناصر مختلفی بستگی دارد. سن، نوع پوست، نوع اسکراب، حساسیت یا عدم حسایت های پوستی همگی تاثیرگذار هستند ؛ اما در حالت کلی برای پوست های خشک و حساس دو هفته یکبار، پوست های نرمال ، چرب و مختلط هفته ای یکبار و پوست خیلی چرب دو بار در هفته میتوانند از اسکراب استفاده کنید و در هر بار اسکراب بر اساس جنس پوست مدت زمان آنرا می توانید بین 3 الی 10 دقیقه تنظیم کنید.

طرز استفاده از اسکراب صورت

قبل از اسکراب صورت، باید مراحل ذیل را انجام دهید:

  • صورتتان را با یک پاک کننده مناسب پوست تمیز کنید
  • مقداری از اسکراب مورد استفاده را در کف دست قرار داده با کمی آب مخلوط کنید تا بافت نرم پیدا کرده و سپس با دو دست آن را به پوست صورت بمالید بجز دور چشم و دهان
  • پوست را به آرامی ماساژ دهید
  • صورت را بشویید با آب خنک بشوئید .
  • از کرم مرطوب کننده مناسب جنس پوست استفاده کنید.
  • و درپایان از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید .

قیمت اسکراب

در تعیین قیمت اسکراب صورت ، فاکتورهای مهمی تاثیرگذار هستند. هر چند از نظر اقتصادی اسکراب ها محصولاتی مقرون به صرفه می باشند و هر کس می تواند آن را در سبد مصرفی خود قرار دهد که ممکن است قیمت آن بین 500 تا 1/500 تومان متفاوت باشند ولی در کل فاکتورهای تعیین کننده قیمت اکسفولیشن ها عبارت هستند از:

  • برند محصول
  • کشور تولید کننده
  • مواد تشکیل دهنده
  • کیفیت اسکراب یا اکسفولیشن .

مراقبت بعد از اسکراب صورت

در یک روتین پوستی بانوی ایرانی اسکراب جزو اولین ها محسوب می شود؛ اما باید پس از اسکراب صورت کارهای ذیل را برای نتایج عالی تر بکار ببرد:

  • شستشوی روزانه و تونرمناسب پوست را فراموش نکنید زیرا در حفظ PH و تنظیم و متعادل سازی چربی پوست بسیار تاثیر دارد.
  • انواع سرم ها مثل ویتامین سی ، هیدروکسی اسیدها و آنتی اکسیدانها برای روشن تر شدن و تقویت پوست بکار ببرید.
  • مرطوب کننده رکن اصلی بعد اسکراب هستند.
  • کرم ضد آفتاب برای حفاظت  پوست از اشعه های مضر خورشید بعد اسکراب ضرورت دارد.

اسکراب صورت خانگی

استفاده از انواع اسکراب صورت خانگی یکی از جذابترین علاقه مندی های بانوان است. تقریبا می توان گفت بیشتر خانم ها حداقل یکبار یک اسکراب خانگی را امتحان کرده اند. در اینجا برخی از اکسفولیشن های خانگی را با توجه به نوع پوست معرفی می کنیم.

  • اسکراب با شکر
  • اسکراب با سبوس
  • اسکراب با دوغ
  • اسکراب جوش شیرین و چای سبز (پوست حساس)
  • اسکراب روغن زیتون، شکر و لیمو (پوست حساس)

نکته طلایی “بعد از استفاده ا انواع اسکراب های خانگی ، می توانید روش تهیه ماسک های خانگی را برای جوانسازی پوست خود در لینک ذیل مطالعه کنید و از خواص ماسک های طبیعی خانگی بهره مند شوید . در صورت نیاز با مشاوران پوست و مو مشورت نموده و متناسب با پوست و هدفی که از لایه برداری دارید از آنها استفاده کنید. 

اسکراب خانگی

اسکراب خانگی به آن دسته لایه بردارها اطلاق می شود که از مواد طبیعی و برای پاکسازی، لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده می گردد. این لایه بردارها برای پوست صورت و بدن موثر هستند و حاوی موادی هستند که در جوانسازی پوست دخیل هستند. این نوع از اکسفولیشن ها به دلیل عدم حساسیت های پوستی طرفداران زیادی دارد و می توان با ترکیب چند مواد در خانه به لایه برداری پوست اقدام کرد. برخی از لایه بردارهای خانگی متداول عبارت هستند از:

  • آبلیمو و شکر
  • موز و شکر
  • شکر و بادام
  • شکر و شکلات
  • شکر و ماست
  • شکر، چای سبز و عسل
اکسفولیشن یا اسکراب چیست|نکات مهم در مورد اسکراب

نکات مهم در مورد اسکراب

  • اسکراب را با توجه به نوع پوست انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که لایه بردار فیزیکی می خواهید یا شیمیایی
  • هنگام استفاده، مراقب باشید دور چشمانتان از اسکراب استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید به مواد تشکیل دهنده اکسفولیشن ها آلرژی ندارید.
  • برندهای معتبر خریداری کنید.
  • از مشاورین و متخصصین پوست در انتخاب بهترین اسکراب مشورت بگیرید.
  • در استفاده از اسکراب های خانگی افراط نکنید
  • اجازه ندهید مدت زمان طولانی اسکراب بر روی پوست تان بماند.  

کلام پایانی “

اولویت اغلب بانوان ، زیبایی، شادابی، شفافیت، جوانی و لطافت پوست صورت و بدن است. برای رسیدن به این غایت از روش های مراقبتی متعددی استفاده می کنند و آن را جزو روتین های پوستی خود قرار می دهند که یکی از مناسبترین شیوه های مراقبت از پوست، اسکراب یا اکسفولیشن است زیرا این روش علاوه بر لایه برداری و پاکسازی سلول های مرده، به جوانسازی پوست نیز بسیار کمک می کند و باعث کاهش چین و چروک صورت، شفافیت پوست و از بین بردن سلول های مرده و روشن شدن پوست می شود ، شما می توانید با مطالعه این مقاله ی مفصل و بسیار جذاب به آسانی اسکراب یا اکسفولیشن ، مناسب پوست خود را تهیه کنید و از نتایج شگفت انگیز آن لذت ببرید .

سوالات متداول “

آیا اکسفولیشن و اسکراب مناسب هر نوع پوستی است؟

بر اساس نوع پوست باید از اکسفولیشن یا اسکراب مناسب استفاده شود و در پوست های حساس و واکنشی بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

آیا اسکراب یا اکسفولیشن مناسب همه ی سنین است ؟

بله برای همه سنین مناسب است فقط باید به این مسئله توجه شود که انتخاب هراسکرابی باید بر اساس جنس پوست باشد.

آیا استفاده از اسکراب ها می تواند باعث عوارض پوستی شوند؟

بله ، در صورتی که اسکراب براساس جنس پوست انتخاب نشود و یا به صورت نامناسب استفاده شود ، می تواند باعث آزردگی و واکنش های حساسیتی در پوست شود .