در این مقاله موضوع آبرسانی به پوست را مورد بررسی قرار می دهیم و روشی را به شما معرفی می کنیم که به وسیله آن می توانید در عرض 3 روز و در خانه عمل آبرسانی به پوست را انجام دهید. قطعا مواجه شدن با پوستی که خشک ، قرمز ، پوسته پوسته و … باشد، می تواند موجب ناراحتی ما شود. اما باید در نظر داشت که با استفاده از روش های خانگی که در ادامه معرفی خواهیم کرد میتوان به روشی مناسب و با استفاده از مواد طبیعی عمل آبرسانی به پوست را انجام داد.

سد رطوبتی پوست از کلسترول، اسید های چرب، و سرامید ها ساخته شده است و این سد مسئول حفظ رطوبت و سلامت پوست می باشد.

سد رطوبتی پوست
سد رطوبتی پوست

زمانی که این سد آسیب می بیند و یا در معرض خطر قرار میگیرد به طوری که پوست شما نمی تواند رطوب لازم را حفظ کند، میتواند مشکلاتی جدی مانند هیدراته نشدن پوست (خشکی پوست) ایجاد کند.

پوست را میتوان به یک پیاده رو سیمانی تشبیه کرد، زمانی که سد پوستی شما شکسته می شود، مانند این است که ترک های عمیقی در یک پیاده رو سیمانی ایجاد شود.

پیاده رو سیمانی مشابه سطح ترک خورده پوست
پیاده رو سیمانی ترک خورده مشابه سطح ترک خورده پوست

جانت پریستوفسکی، متخصص پوست مستقر در نیویورک آمریکا می گوید:

شکاف های روی پوست لایه حساس پوست ما را در معرض هوای خشک قرار می دهد و باعث خشکی پوست (دهیدراته پوست) می شود.

خوشبختانه آسیب وارد شده به سد رطوبتی پوست همیشگی نیست و با تغییرات درست در شیوه زندگی، می توانید از آسیب جلوگیری کنید و مکانیزم آبرسانی به پوست را مجددا فعال نمایید. همچنین مطالعه مقاله علت و راه درمان پوسته پوسته شدن پوست توصیه می شود.

خبر خوب اینجاست که آبرسانی و از بین بردن خشکی پوست را می توان به سرعت انجام داد. از آن جایی بسیاری از تغییرات در پوست زمان بر می باشد، اما بازسازی سد رطوبتی پوست می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و در عرض چندین روز شاهد آن باشیم. بر اساس گفته مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا می توان سطح آبرسانی پوست را در عرض 24 ساعت تغییر داد.

بهترین راه برای آبرسانی به پوست چیست ؟

نکات اجمالی جهت هیدراته شدن پوست (آبرسانی به پوست) موارد زیر می باشند:

  • 8 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشید.
  • دوش گرفتن را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید و از آب ولرم استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • نوشیدن الکل را قطع و مصرف قهوه را محدود کنید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • از یک پاکننده صورت ملایم استفاده کنید.
  • رژیم غذایی متنوعی داشته باشید که سرشار از اسید های چرب ضروری باشد.
  • از محصولاتی استفاده کنید که حاوی سرامید ها، هیالورونیک اسید، چربی های مفید و اسید های چرب باشند.
  • از ماسک آبرسان قبل از خواب استفاده کنید.
  • از پوست خود در برابر خورشید، سرما محافظت کنید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید.

چگونه سطح هیدراسیون(آبرسانی) پوست را تست کنیم؟

قبل از آنکه بخواهیم از روش های آبرسانی به پوست استفاده کنیم، بهتر است که سطح هیدراته بودن (خشکی یا رطوبت پذیری) پوست را بررسی کنیم. یک تست ساده وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند. با استفاده از انگشت شصت و انگشت اشاره خود قسمت گوشتی پوست خود را در مرز بین زیر چشم و گونه فشار دهید.

وقتی این کار را انجام دهید، پوست شما برای یک لحظه جمع می شود یا تغییر شکل می دهد، سطح هیدراسیون پوست شما (آبرسانی پوست) با توجه به میزان سرعت بازگشت پوست به حالت اولیه خود از شکل ایجاد شده مشخص می شود. هرچه پوست سریع تر به حالت اولیه خود بازگردد، نشان دهنده سطح بالاتر هیدراته بودن پوست (سطح بالای آبرسانی پوست) و هرچه دیر تر به شکل اولیه خود باز گردد، نشان دهنده سطح پایین تر هیدراته بودن پوست یا دی هیدراته بودن آن (سطح پایین تر آبرسانی پوست) می باشد. همچنین مطالعه مقاله چگونه پوست صاف و شفاف و بدون جوش داشته باشیم توصیه می شود.

راهنمای 3 روزه آبرسانی پوست

به وسیله این روش می توانید در عرض سه روز پوست خود را آبرسانی کنید:

روز اول: شنبه

چه زمانی از خواب بیدار شویم؟ زود از خواب بیدار شدن می تواند یک عادت خوب باشد. اما در راستای بازسازی سد رطوبتی پوست، ضروری است که خواب با کیفیت حدود 8 تا 9 ساعت در روز داشته باشید.

در زمان خواب پوست شما خودش را بازسازی می کند، خواب بیشتر و با کیفیت کمک شایانی در بازسازی سد پوستی می کند. در یک تحقیق علمی در سال 2014، زمانی که افراد خواب کافی و با کفیت داشتند، بدن آن ها 30 درصد بهتر از افرادی که خواب کم و بی کیفیت داشتند سد رطوبت پوست را بازسازی میکرد. سعی کنید حداقل 8 تا 9 ساعت بخوابید تا به روند بهبود و بازسازی سد رطوبت پوست کمک شایانی کرده باشید.

در روز اول آبرسانی پوست چه نوشیدنی مصرف کنیم؟

زمانی که صحبت از بازسازی سد رطوبتی پوست می شود، از نظر بسیاری از افراد استفاده از محصولات پوستی در اولویت قرار دارد، اما بهتر است به این نکته توجه کنیم که آنچه که وارد بدن شما می شود (مثل مواد خوراکی) به اندازه استفاده از محصولات پوستی و آنچه که روی پوست و بدن خود قرار می دهید اهمیت دارد. به بیان دیگر، مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین مطالعه مقاله بهترین برند محصولات مراقبت از پوست توصیه می شود.

30 درصد از بدن شما از آب تشکیل شده است و به گفته مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا: “استفاده از آب کافی می تواند به جبران هدر رفت آب و افزایش هیدراسیون پوست (آبرسانی به پوست) کمک شایانی بکند“.

به گفته آندریا وبر سرپرست تحقیق و توسعه مراقبت از پوست وب سایت ‌BABOR: “هرچه از درون رطوب و آب کافی به بدن ما برسد (مانند نوشیدن آب)، سد رطوبتی پوست بهتر عمل خواهد کرد.”

این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که علاوه بر نوشیدن آب فراوان، باید مصرف قهوه را محدود و همچنین مصرف الکل را قطع کنید. این دو ماده دیورتیک هستند و باعث دی هیدراته شدن پوست (عدم آبرسانی به پوست) می شوند. همچنین به عنوان یک قانون کلی می توانید به ازای هر قهوه یا نوشیدنی حاوی کافئین یک فنجان آب بنوشید.

در روز اول برنامه آبرسانی پوست چه کار دیگری انجام دهیم ؟

روبالشتی خود را عوض کنید: اگر جنس روبالشتی شما پنبه یا نخی می باشد، جهت مراقبت از پوست خود آن را با پارچه ای نرم تر که آب را کمتر به خود جذب کند، تعویض نمایید. در این راستا می توانید از پارچه های با جنس های زیر استفاده کنید:

  • ابریشم
  • بامبو
  • ساتن

پارچه ابریشمی رطوبت کمتری نسبت به پارچه پنبه ای به خود جذب می کند، اگر چه هیچ اثبات علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد اما جانت پریستوفسکی، متخصص پوست مستقر در نیویورک آمریکا از این ادعا حمایت می کند و در این خصوص جمله زیر را گفته است:

استفاده از پارچه هایی مانند پارچه های ابریشمی به جلوگیری از آسیب بیشتر به سد رطوبتی پوست کمک می کند.

از پاک کننده های مناسب صورت استفاده کنید

پاک کردن روزانه صورت بسیار اهمیت دارد، اما اگر از یک پاک کننده نا مناسب استفاده کنید می تواند چربی های محافظ پوست را از بین ببرد و به سد رطوبت پوستی آسیب وارد کند. به گفته آندریا وبر(سرپرست تحقیق و توسعه مراقبت از پوست وب سایت ‌BABOR) نسبت به استفاده از پاک کننده های حاوی مواد زیر پر هیز کنید:

  • پا کننده های حاوی ژل یا فوم
  • پاک کننده های حاوی آنتی باکتریال
  • پاک کننده های لایه بردار صورت
  • محصولات پوستی معطر

همچنین آندریا وبر گفته است که:

من پاک کننده ای را که حاوی روغن و یک اکسیر گیاهی که متناسب با پوست شما باشد را پیشنهاد می کنم. این دو ترکیب کنار هم به خوبی از پوست شما محافظت می کنند و در عین حال به سد چربی محافظ پوست آسیب نمی رسانند.”

در روز اول برنامه آبرسانی به پوست چه زمانی بخوابیم ؟

شاید عادت همیشگی شما دیر خوابیدن باشد اما در راستای اجرای صحیح برنامه آبرسانی به پوست، حتما تا قبل از ساعت 11 شب بخوابید. هرچه زودتر بخوابید سد رطوبتی پوست زمان بیشتری برای بازسازی خود پیدا خواهد کرد.

مواد طبیعی جهت آبرسانی به پوست در خانه

آبرسانی به پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از پوست است. پوستی که به خوبی آبرسانی شده باشد، شاداب، نرم و لطیف است و در برابر عوامل محیطی آسیب‌رسان مقاوم‌تر می‌باشد.

استفاده از مواد طبیعی یکی از راه‌های موثر برای آبرسانی به پوست است. این مواد به دلیل خواص طبیعی خود، بدون ایجاد حساسیت یا التهاب، می‌توانند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنند.

در اینجا به برخی از مواد طبیعی جهت آبرسانی به پوست در خانه اشاره می‌کنیم:

  • آلوئه ورا
ماسک آلوورا
ماسک آلوورا

آلوئه ورا یک گیاه دارویی است که به دلیل خواص آبرسانی و التیام‌بخش خود، برای پوست بسیار مفید است. ژل آلوئه ورا می‌تواند به راحتی جذب پوست شده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کند. همچنین مطالعه مقاله قوی ترین ماسک سفید کننده صورت با آلوئه ورا توصیه می شود.

برای استفاده از آلوئه ورا جهت آبرسانی به پوست، می‌توانید ژل آن را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و یا از آن به عنوان ماسک استفاده کنید.

  • عسل
عسل جهت آبرسانی به پوست

عسل نیز یک ماده طبیعی بسیار موثر برای آبرسانی به پوست است. عسل دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که می‌تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند.

برای استفاده از عسل جهت آبرسانی به پوست، می‌توانید آن را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و یا از آن به عنوان ماسک استفاده کنید.

  • شیر
استفاده از شیر جهت آبرسانی به پوست
استفاده از شیر جهت آبرسانی به پوست

شیر نیز یک ماده طبیعی مفید برای آبرسانی به پوست است. شیر حاوی پروتئین، چربی و ویتامین‌هایی است که می‌توانند به رطوبت و نرمی پوست کمک کنند.

برای استفاده از شیر جهت آبرسانی به پوست، می‌توانید آن را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و یا از آن به عنوان ماسک استفاده کنید.

  • موز

موز نیز یک ماده طبیعی مغذی است که می‌تواند جهت آبرسانی به پوست کمک کند. موز حاوی پتاسیم، ویتامین‌ و مواد معدنی است که می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند.

برای استفاده از موز جهت آبرسانی به پوست، می‌توانید آن را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و یا از آن به عنوان ماسک استفاده کنید.

  • خیار

خیار نیز یک ماده طبیعی آبرسان است که می‌تواند به کاهش خشکی و التهاب پوست کمک کند. خیار حاوی آب فراوان و ویتامین‌های C و K است که می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند.

برای استفاده از خیار جهت آبرسانی به پوست، می‌توانید آن را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و یا از آن به عنوان ماسک استفاده کنید.

  • آبرسان‌های طبیعی خانگی

علاوه بر مواد ذکر شده، می‌توانید از آبرسان‌های طبیعی خانگی نیز برای آبرسانی به پوست استفاده کنید. این آبرسان‌ها معمولاً از ترکیب چند ماده طبیعی تهیه می‌شوند و می‌توانند به خوبی رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنند.

در اینجا به چند نمونه از آبرسان‌های طبیعی خانگی اشاره می‌کنیم:

  • ماسک آبرسان خیار و گلاب

این ماسک یک آبرسان طبیعی عالی برای پوست‌های خشک و حساس است. برای تهیه این ماسک، کافی است یک خیار متوسط را رنده کرده و با یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. در نهایت پوست خود را با آب ولرم بشویید.

  • ماسک آبرسان عسل و روغن زیتون

این ماسک یک آبرسان طبیعی عالی برای پوست‌های خشک و آسیب‌دیده است. برای تهیه این ماسک، کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. در نهایت پوست خود را با آب ولرم بشویید.

  • ماسک آبرسان شیر و آرد جو دوسر

این ماسک یک آبرسان طبیعی عالی برای پوست‌های چرب و مختلط است. برای تهیه این ماسک، کافی است یک قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق غذاخوری آرد جو دوسر مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. در نهایت پوست خود را با آب ولرم بشویید.

چکیده مقاله

با توجه به روش های توضیح داده شده و نکات مورد بحث می تواند حتی در عرض 3 روز و در خانه مشکل خشکی پوست خود را برطرف نموده و به بهترین شکل ممکن عمل آبرسانی به پوست را انجام دهید، همچنین میتوانید با استفاده از مواد طبیعی مانند عسل، ماسک آلوورا، شیر، موز، خیار و … از پوست خود مراقبت و به آن آبرسانی کنید.

منابع

janetprystowskymd.com

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

pmc/articles/PMC5560567/

https://us.babor.com/

https://www.healthline.com/health/

beauty-skin-care/better-skin-in-3-days