با مطالعه این مقاله از سایت تالگو نور ، با بهترین تغذیه و رژیم غذایی پوست های چرب ، خشک و جوش دار و علل جوش صورت آشنا خواهید شد و در فراگیری آموزش مراقبت از پوست های چرب جوش دار و پوست خشک به شما کمک شایانی خواهد کرد.

غذاهای مفید برای سلامت انواع پوست

غذاهای مفید برای سلامت انواع پوست

یکی از عوامل مهم در بهبود و سلامت پوست ، داشتن تغذیه مناسب است و از آنجا که تعداد زیادی از مردم در هر سن و سال و شرایط پوستی با مشکلاتی مانند آکنه ، خشکی و چین و چروک مواجه هستند و تاکنون نتوانسته اند راهکار مناسبی برای حل این مشکل پیدا کنند با ایجاد تغییرات هدفمند در رژیم غذایی خود و مصرف برخی ویتامین‌ها ، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید میتوانید به بهبود ظاهر پوستتان کمک کنید زیرا پوست هم مانند سایر اعضای بدن برای سلامت و شاداب ماندن به مواد مغذی نیاز دارد .

از آنجا که مواد غذایی سالم ، نقش پر رنگی در سلامت پوست دارند با مصرف غذاهایی که در ذیل نام برده شده میتوانید به زیبایی و سلامت پوست خود بیشتر کمک کنید.

  • آنتی اکسیدان ها ، امگا 3 ، 6 ، 9
  • ویتامین ها بخصوص ویتامین های  C و E
  • اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن کانولا ، زیتون ، سالمون، ساردین، تخم مرغ و گردو کمک میکنند تا لایه‌های بیرونی پوست محکم تر در کنار هم نگه داشته شوند
  • مصرف مواد معدنی (روی، سلنیوم و … ) موجود در انواع مغزها ، میوه ، سبزیجات تازه ، حبوبات ، گوشت سفید و قرمز
  • مصرف کافی میوه‌جات ، سبزیجات و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین های A، C ، E ، از آسیب‌های ناشی از مولکول‌های ناپایدار مانند رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به سلولهای پوستی و ظهور علائم پیری میشود.

تغذیه مناسب برای پوست‌های جوش دار

تغذیه مناسب برای پوست های جوش دار

تغذیه مناسب و متعادل برای سلامت پوست های جوش دار که غنی شده با ویتامین های A، B ، C ، D باشد کمک کننده است همچنین مصرف انواع سالاد ، میوه ، بخصوص انگور ، هلو ، زردآلو بسیار مفید است

از پختن و حرارت دادن زیاد سبزیجات خودداری کنید

از مصرف انواع غذاهای چرب ، سس ، ادویه ، فلفل ، الکل ، چای پر رنگ ، قند زیاد ، کافئین ، بادام زمینی ، کره بادام زمینی ، سویا ، گلوتن (پروتئنی موجود در گندم جو ، چاودار ) ، کربو هیدرات ها ، شیرینی ، شکلات اجتناب کنید.

 مصرف نمک را کاهش دهید و از آبلیمو و روغن زیتون ، سبزیجات تازه مانند جعفری ، آویشن ، پیاز ، نعناع ، پونه و موسیر برای طعم دهی به غذا استفاده کنید و برای دریافت نتایج بهتر علاوه بر رژیم غذایی مناسب با استفاده از محصولات پوست چرب و انجام خدمات درمانی ضد جوش تالگو ، روند بهبود جوش های صورت خود را تسریع کنید .

تغذیه مناسب برای پوست های چرب

برای کنترل چربی پوست ، باید به رژیم غذایی خود توجه کنید ، بعضی از مواد غذایی که باعث کاهش چربی پوست میشوند عبارتند از :

  • ماهی های چرب مانند قزل آلا ، سالمون که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، این اسیدها خاصیت ضد التهابی دارند و چربی پوست را کنترل میکنند.
  • سبزی ها و میوه های تازه حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان مفید برای پوست هستند از جمله ، کلم بروکلی ، جعفری ، اسفناج ، هندوانه ، مرکبات و گوجه فرنگی ، باعث تقویت بافت پوست و رفع التهاب های پوستی شده و از آسیب های ناشی از رادیکال های آزادجلوگیری میکند و بدلیل داشتن ویتامین C به تولید کلاژن در پوست کمک میکند.
  •  لوبیا ، نخود فرنگی، عدس ، جودو سر ، برنج قهوه ای و گندم سبوس دار ، حاوی پروتئین ، آهن ، روی و فیبر فراوان هستند و باعث سم زدایی ، تعادل قند خون و کاهش التهاب پوست میشود .
  •  از غذاهای دارای قند کمتر ولی سرشار از امگا 3 و فیبر زیاد استفاده کنید ، آووکادو ، دانه چیا ، بذر کتان ، دانه کدو تنبل و سالمون وحشی بیشتر استفاده کنید ، مصرف لبنیات را کاهش دهید ، از غذاهای سرخ شده اجتناب کنید و در طی روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

مواد غذایی نامناسب برای پوست چرب

غذاهای شور ، علاوه بر اینکه مصرف بیش از حد نمک برای سلامت بدن مضر است باعث دهیدراته شدن پوست نیز میشود و از آنجا که پوست برای جبران این کم آبی شروع به تولید بیشتر چربی میکند باعث ایجاد جوش صورت میشود.

 مصرف الکل ، باعث افزایش تعریق شده و پوست را خشک و منافذ پوست را مسدود کرده و پوست را مستعد آکنه میکند .غذاهای قندی و سرخ کردنی ، مانند کیک ، شیرینی و دسرهایی سرشار از قند ، سوسیس، پیتزا و غذاهای فرآوری شده غذاهای مناسبی برای پوست چرب نیستند

تغذیه مناسب برای پوست های خشک

تغذیه مناسب برای پوست های خشک

کمبود ویتامین A عامل موثری در خشکی پوست است و باعث شکنندگی پوست ، افزایش چین و چروک ، پوسته پوسته شدن ، احساس کشیدگی و خشن شدن پوست میشود.

مصرف غذاها و میوه های سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند چای سبز ، کاکائوی خام ، تمشک ، ذغال اخته سبزیجات به رنگ تیره ، آلوورا ، گریپ فروت ، کلم پیچ ، توت فرنگی ، اسفناج و ویتامین C ، A ، E توصیه میشود زیرا دارای آنتی اکسیدانهایی هستند که نقش اساسی در تنظیم پروتئین ساختاری کلاژن ایفا می‌کنند و برای استحکام خارج سلولی پوست بسیار ضروری است.

از آنجا که آلوورا ، بوفور دارای مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم و سلنیوم است و برای سلامت پوست بسیار مفید است برای این منظور میتوانید آلوورا را با آب تصفیه شده و یا هر نوشیدنی دیگری مخلوط کنید و مانند یک اسموتی بنوشید همچنین نوشیدن آب به مقدار فراوان حداقل 1.5 لیتر در طی روز به کاهش خشکی پوست و داشتن پوستی شفاف بسیار کمک میکند ، راز سلامت پوست ، علاوه بر داشتن تغذیه مناسب ، استفاده از محصولات مغذی برای مراقبت روزانه پوست و انجام خدمات آبرسانی و رساندن مواد مغذی به پوست است تا پوست از درون و بیرون نیز تغذیه و مراقبت شود .

مراقبت روزانه از پوست خشک

 پوست خشک فاقد آب و چربی طبیعی است به همین دلیل بیشتر مستعد التهاب ، اگزما و چین و چروک است ، در خانمها شایع تر از آقایان است به همین دلیل مراقبت از این نوع پوست دارای اهمیت زیادی است و باید همیشه از کرم های مغذی و مرطوب کننده های با کیفیت و بر پایه چربی برای تامین آب ، چربی و مواد معدنی مورد نیاز این پوست استفاده شود ، از شوینده های ملایم حاوی مرطوب کننده و از آب ولرم برای استحمام استفاده شود ، مدت زمان استحمام کوتاه و از شستشوی زیاد پوست اجتناب کنید.

تغذیه مناسب برای پوست های حساس

در صورتی که به راش های جلدی ، اگزما و کهیر مبتلا هستید و یا به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارید ، مصرف غذاهای زیر برای پوست صورت شما مضر است و نباید مصرف کنید .

 گلوتن که در گندم ، جو و چاودار وجود دارد میتواند باعث مشکلات گوارشی ، اگزما و خارش در پوست شود. مصرف فرآورده های لبنی ، بدلیل وجود پروتئین شیر ، میتواند باعث تشدید علائم آلرژی بویژه اگزما شود بدین منظور میتوانید شیر بادام ، سویا و نارگیل را جایگزین شیر گاو کنید همچنین از مصرف تخم مرغ بخصوص سفیده ی آن خودداری کنید زیرا باعث کهیر میشود .

سویا در پوست های حساس باعث ایجاد کهیر و خارش میکند به همین دلیل از مصرف شیر سویا و یا لوبیای سویا اجتناب شود و فرآورده های گوشتی را جایگزین سویا کنید.از مصرف غذاهای دارای رنگ های مصنوعی ، مواد نگهدارنده ، غذاهای کنسروشده و غذاهایی که منجمد بسته بندی شده اند اجتناب کنید.

غذاهای مضر برای سلامت انواع پوست

غذاهای مضر برای انواع پوست

برای حفظ سلامت بدن و پوستتان بهتر است همیشه تعادل را در مصرف مواد غذایی حفظ کنید و از خوراکی های مناسب استفاده کنید و در مصرف غذاهای ذیل زیاده روی نکنید

  • خوردن کربوهیدرات ها ، مواد قندی ، غذاهای سرخ شده و پر چرب ، در افزایش قند خون ، تحریک هورمون استروئید و افزایش تولید سبوم موثر است.
  • گوشت های فرآوری شده که دارای سطح بالایی از نمک و شکر است گزینه های مناسبی برای سلامت پوست نیستند.
  • کافئین و چای زیاد ، سیگار ، مشروبات الکلی ، غذاهای تند و مصرف زیاد نمک باعث آسیب به بافت کبد شده و تصفیه سموم از بدن را کاهش داده و باعث التهاب و آسیب به پوست میشود.
  • فست فودها و نوشیدنی های گاز دار ، بدلیل مواد قندی و شکر زیاد توصیه نمیشود.

تاثر تغذیه در داشتن پوستی زیبا و شفاف

همانطور که تغذیه ی نامناسب ، اعضا حیاتی بدن را دچار اختلال میکند ، در مورد پوست نیز همین موضوع صدق میکند زیرا پوست نیز برای حفط سلامت خود مانند سایر اعضای بدن ، نیاز به مواد مغذی دارد و از آنجا که سلول های پوست عمر کوتاهی دارند و مداوم در حال جایگزینی هستند بهتر است برای داشتن پوستی زیبا و ایده آل ، علاوه بر داشتن تغذیه سالم ، در روتین روزانه خود از محصولات با کیفیت که مناسب پوستتان است استفاده کنید و خدمات تخصصی مراقبت از پوست را نادیده نگیرید ، انجام خدمات فیشیال مانند پاکسازی پوست ، تغذیه ، آبرسانی و …. به پوست کمک میکند تا مواد معدنی و مغذی سریع تر به عمق پوست نفوذ کند و ترمیم و بازسازی پوست سریع تر انجام شود.

کلینیک زیبایی تالگو نور ، در کنار شماست تا با ارائه بهترین خدمات تخصصی مراقبت از پوست و استفاده از محصولات دریایی تالگو و روشهای غیر تهاجمی ، برای همیشه پوستی شفاف، جوان و زیبا داشته باشید .

چکیده مقاله

 در این مقاله ، تغذیه مناسب برای انواع پوست شرح داده شد و از آنجا که ارتباط بسیار مستقیمی بین تغذیه و پوست وجود دارد لذا برای بهبود و سلامت آن داشتن تغذیه سالم و روتین مراقبت روزانه پوستی بسیار مهم است ، مصرف مایعات کافی حداقل 8 لیوان آب در طول روز ، میتواند به متعادل سازی چربی پوست کمک کند زیرا پوست کم آب ، سیگنال هایی از مغز دریافت میکند و شروع به تولید بیشتر چربی میکند و زمینه را برای افزایش تولید چربی و ایجاد آکنه فراهم میکند ، از بیخوابی و خستگی اجتناب کنید و با خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ها و انجام فعالیت های ورزشی و تنفس های عمیق در حفظ سلامت خود کوشا باشید .

از استرس دوری کنید ، استرس بدلیل افزایش هورمون کورتیزول و بالا رفتن تولید چربی در پوست باعث افزایش جوش‌های پوستی میشود ، بالا بردن هوش هیجانی و مدیریت استرس میتواند شما را در بهبود این روند کمک کند.

ورزش روزانه را فراموش نکنید و در مصرف مواد غذایی خود تعادل را رعایت کنید ، از مصرف مواد غذایی مضر خودداری کنید و بیشتر به سبک زندگی و تغذیه سالم روی آورید تا همیشه پوستی سالم ، عاری از جوش ، زیبا و شاداب داشته باشید و بتوانید نتیجه آنرا در سنین بالاتر نیز ببینید.

انجام مراقبت از پوست امری دائمی است و باید جدی گرفته شود هرگونه بی توجهی در تغذیه و مراقبت از پوست ، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ، خشکی ، عدم شفافیت ، تیرگی ، لک ، جوش ، چین و چروک و در نهایت پیری زودرس پوست میشود