یکی از بزرگترین و اصلی ترین بخش از بدن پوست می باشد، که بازتاب و نشان دهنده سلامت داخلی شما است. به معنای دیگر پوست نشان دهنده سلامتی هر فرد می باشد.

یکی از مهم ترین عوامل پیری پوست زمان می باشد، اما این به این معنی نیست که تنها علت پیری پوست مربوط به افزایش سن است. همانطور که می دانید پوست صورت به دلایل متفاوتی با بالارفتن سن، به مرور زمان قابلیت انعطاف پذیری و ارتجاعی خود را از دست می دهد. بعضی از این مورد ها خارج از نظارت و کنترل شما هستند، اما می توان از برخی دیگر این موارد جلوگیری کرد.

در مجموع نمی توان از پیری پوست فرار کرد، اما مسلما می توان با راهکارهایی از روند پیشرفت آن را به تاخیر، و یا اثرات آن را کاهش داد.

با ما همراه باشید تا در ادامه علاوه بر علت ایجاد چین و چروک با راهکار های درمانی ازبین بردن چین و چروک نیز آشنا شوید.

دلایل چین و چروک های پیشانی چیست ؟

برخی از رایج ترین نشانه های پیری پوست می توان به ایجاد چین و چروک در اطراف چشم، خطوط ریز اطراف لب و …….. اشاره کرد.

مشهود ترین و سرسخت ترین نمونه چین و چروک صورت، به صورت چین های افقی و یا عمودی در پیشانی پدیدار می شوند. از بین بردن چین و چروک های ایجاد شده بسیار سخت و دشوار است. معمولا همیشه این چین و چروک ها باقی می مانند، مگر آنکه اقدامات زیبایی ویژه ای انجام دهید.

در این بخش قصد داریم برخی از دلایل چین و چروک های پیشانی را شرح دهیم. برخی از این موارد شامل:

  • افزایش سن
  • آسیب های ناشی از نور آفتاب
  • سیگار کشیدن
  • حرکات مکرر صورت
  • مصرف کم آب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • حالت های نامناسب خواب
  • استرس

افزایش سن

یک پروتئین با ساختاری اولیه که موظف به منعطف و سفت نگه داشتن پوست شما می باشد، کلاژن است. با مرور زمان و افزایش سن، آنتی تز کلاژن موجود در بدن به صورت طبیعی کاهش پیدا کرده و موجب از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست می شود. شاید اصلی ترین عامل در تولید چین و چروک صورت و خطوط ریز کاهش ساخت کلاژن با افزایش سن باشد که با مرور زمان ماندگار تر و شفاف تر می شوند.

آسیب های ناشی از نور آفتاب

بهتر است بدانید یکی از عوامل تاثیر گذار روی پیری پوست، آسیب های ناشی از آفتاب می باشد. در واقع بهتر است بگوییم هیچ عاملی به میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید نمی تواند سرعت پیری پوست را افزایش دهد. اما تنها نکته مثبت و قابل توجه در ارتباط با آسیب های ناشی از نور آفتاب این است که برخلاف تاثیرات ژنتیک و زمان، می توانید آن را نظارت و کنترل کنید. توجه داشته باشید محافظت از پوستتان زمانی که از خانه بیرون می روید و یا ……. در برابر آفتاب ضروری می باشد.

سیگار کشیدن

به دلیل تاثیرات منفی نیکوتین، که یکی از اجزای اصلی توتون است، بیشتر افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض پیری زودرس پوست قرار می گیرند. نیکوتین موجب کوچک شدن رگ های خونی شده و موجب کاهش خون رسانی به پوست نیز می شود. در نهایت، پوست فرد مواد مغذی کافی و اکسیژن که از طریق خون منتقل می شوند را دریافت نمی کند. از برخی از عوارض آن می توان به پیری زودرس فرد اشاره نمود.

حرکات مکرر صورت

یکی دیگر از عوامل ایجاد چین و چروک پوست حرکات مکرر صورت می باشد، چرا که چین خوردگی دائمی پیشانی در طی سال های طولانی به علت حرکت های تکراری صورت در اثر منقبض شدن عضلات زیرین پوست تولید می شود. چین و چروک های حرکتی چیست؟ تمامی چین و چروک های که بر اثر انقباضات مکرر عضلات زیرین پوست ایجاد می شوند، به چین و چروک های حرکتی معروف هستند.

زمانی که ماهیچه ها منقبض می شوند، پوست روی آن چروک شده و در نهایت خطوط موج مانندی در بین توده های عضلانی ایجاد می شود. توجه داشته باشید انقباض مکرر ماهیچه ها موجب بیشتر شدن چین و چروک ها و حتی ماندگاری بیشتر آنها نیز می شود. چین و چروک های پیشانی معمولا به علت اخم کردن و یا تنگ کردن چشم تشکیل می شوند.

مصرف کم آب

مصرف آب ناکافی و کم موجب می شود که پوست تیره و خشک شود. برخی از عوارض مصرف آب ناکافی و کم به شرح زیر می باشد.

برخی از این موارد شامل:

  1. سفت شدن پوست
  2. خشک شدن پوست
  3. تیره و پوسته پوسته شدن پوست
  4. در نهایت هر چقدر پوست خشک تر باشد بیشتر مستعد چروک شدن است.

رژیم غذایی ناسالم

استفاده از یک رژیم غذایی سالم میزان زیادی از مواد مغذی مناسب پوست را برای بدن شما را تامین می کند. همچنین فراموش نکنید شما مانند هر بخش دیگری از بدن برای حفظ سلامتی به مقدار مناسبی به مواد معدنی و ویتامین ویژه نیاز دارد.
همچنین به خاطر داشته باشید اگر از طریق رژیم غذایی نیازهای معمول پوست و تغذیه آن تامین نشود کمبود آن روی پوست شما ظاهر شده و تغذیه مناسبی دریافت نکند در معرض علائم پیری زودرس قرار می گیرد.

حالت های نامناسب خواب

دقت داشته باشید اگر همیشه به شکم یا پهلو خود می خوابید، فشرده شدن متداوم صورت می تواند موجب تولید چین وچروک در چانه، پیشانی و گونه های شما شود. به این چین و چروک های صورت خطوط خواب نیز گفته می شود. از آنجا که پوست صورت شما به مدت زیادی در طول شب به بالش فشرده می شود، موجب کاهش و محدود شدن جریان خون در پوست شده و در نتیجه پوست ضعیف تر و موجب ایجاد چین و چروک بیشتر می شود.

استرس

افرادی که به علت سبک زندگی پر استرس و پر تنش یا عادت های شان با سرعت بیشتری پیر می شوند. هورمون استرس اولیه که به کورتیزول معروف است، یک دلیل عمده این اتفاق می باشد. زیرا بیشتر از موارد دیگر موجب آسیب رساندن به کلاژن در پوست مربوط می شود، هرچه سطح و میزان استرس در افراد بیشتر باشد، تولید کورتیزول در بدن نیز افزایش پیدا می کند. علاوه بر این یکی دیگر از عوامل پیدایش زودرس چین و چروک در پوست صورت سبک زندگی ناسالم همراه با استرس می باشد.


چگونه می توان از چین و چروک های پیشانی جلوگیری کرد؟

در بخش زیر برخی موارد که می توان با عمل به آنها از به وجود آمدن چین و چروک های پیشانی جلوگیری کرد، به شرح زیر می باشد:

  • همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. تمیز کردن و استفاده از تونر و مرطوب کننده در طول شب از پوست شما مراقبت می کند.
  • برای محفظت در برابر آفتاب، از لباس و لوازم جانبی مانند عینک آفتابی یا کلاه استفاده کنید.
  • استفاده از دو عنصر اساسی در طوب روز کو موجب مراقبت از پوست و همچنین موجب جلوگیری از پیری پوست می شوند. حتما از یک ضد آفتاب عالی و یک مرطوب کننده ضد پیری استفاده نمایید.
  • استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب برای تامین نیاز مواد معدنی و ویتامین ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از روند پیری پوست دارد.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید، چون می تواند روی پوست تاثیر بسیار بدی بگذارد. الکل می تواند کل بدن را دهیدراته کند، و آسیب ناشی از آن بیشتر روی پوست دیده می شود.

درمان چین و چروک های پیشانی

درمان های متفاوتی برای چین و چروک پیشانی تحت نظر FDA تایید شده که برای شما در این بخش لیست می شود. دقت داشته باشید که هر چه میزان چین و چروک بیشتر باشد نوع درمان آن برای شما نیز متفاوت می باشد.

  1. تزریق بوتاکس
  2. تزریق ژل
  3. لیزر های جوانساز
  4. روش های لایه برداری پوست
  5. درمان های دارویی

تزریق بوتاکس

ترزیق بوتاکس یکی دیگر از راه های درمانی زیبایی برای رفع چین و چروک، تزریق بوتاکس می باشد. تزریق بوتاکس موجب می شود چین و چروک های ناشی از حرکات مکرر ماهیچه ها عمیق تر نشوند و در نهایت با انقباض های مکرر ماهیچه های زیرین، برجسته و بارزتر نشوند. این ماده اصو.لا برای رفع چین و چروک های پیشانی، خطوط ایجاد شده در اطراف لب ها، گوشه های چشم، بین چشم ها و ….. استفاده می شود.

تزریق ژل

درمان های موقتی برای رفع چین و چروک وجود دارند، این درمان ها شامل: مواد پرکننده ی تزریقی مانند: رادیان، جوویدرم، رستایلین می باشند. از این روش های درمانی بر روی حجم دادن صورت استفاده می شوند. امکان دارد پس آن پزشک معالج راهکارهای بازسازی سطح پوست برای رفع خطوط عمیق را که این مواد پرکننده نمی تواند از بین ببرند، را توصیه کند.

لیزر های جوانساز

بازسازی مجدد سطح پوست با لیزر، که به لیزر لایه برداری و لیزر تبخیری شناخته می شوند. این لیزر ها می توانند چین و چروک و زخم، لک صورت را تا حد امکان کمتر کنند. همانطور که از نام آن پیداست، استفاده از این روش موجب می شود تا لایه های جدید و آسیب دیده پوست به سطح پوست برسند. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و تکنولوژی لیزر جراحان متخصص اکنون به سطح جدیدی در روش لیزر رسیده اند که می توانند دقت فوق‌العاده‌ای خصوصا در نواحی حساس داشته باشند.

روش های لایه برداری پوست

نوع لایه بردارهای شیمیایی با افزایش ساخت سلول های پوستی موجب افزایش سرعت در روند بازسازی پوست می شود هر چقدر که لایه های فرسوده پوست با سرعت بیشتری رفع شوند، علائم مشهود پیری پوست به میزان مشخصی کمرنگ خواهد شد. بنابراین، لایه برداری پوست علاوه بر کاهش چین و چروک و خطوط ریز موجب صاف شدن بافت کلیه پوست صورت نیز می شود.

درمان های دارویی

یکی از مشتقات مصنوعی ویتامین A رتینوئید ها می باشند، که یک راه درمانی مناسب برای پوست هایی است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید پیر شده اند. آنها می توانند با افزایش تولید طبیعی کلاژن و الیاف الاستیک، تغییر رنگ پوست، چین چروک های سطحی را کاهش دهند.

توجه داشته باشید رتینوئید ها می توانند عوارضی داشته باشند، که برخی از آنها شامل: تحریک شدن پوست، خشکی و حساسیت به نور و …… هستند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه عارضه حتما با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید این داروها فقط از طریق نسخه پزشک قابل استفاده هستد.

درمان های خانگی چین و چروک های پیشانی

علاوه بر راه های درمانی که در بخش بالا ذکر شد، برای افرادی که دوست ندارند از این روش ها استفاده نمایند و به دنبال درمان های خانگی چین و چروک های پیشانی هستند، در این بخش یک سری راهکار ارائه می دهیم:

  •  آب کافی بنوشید
  • ورزش هایی برای کاهش چین و چروک های پیشانی
  • از کمپرس سرد استفاده کنید
  • از ژل آلوئه ورا استفاده کنید
  • ماسک قهوه را امتحان کنید
  • پوست خود را با عسل مانوکا ماساژ دهید

 آب کافی بنوشید

ساده ترین راه برای رفع علائم زودرس پیری پوست، هیدراته نگه داشتن پوست با نوشیدن مایعات کافی می باشد. مصرف کم آب موجب آسیب رسیدن به سلامتی ما می شود. اما اثرات منفی آن بیشتر روی پوست نمایان می شود. علت آن هم این است، آبی که می نوشید قبل از اینکه به پوست شما برسد به سایر اعضای بدن شما می رسد.

می دانید که بدن ما روزانه آب خود را، به شکل ادرار و عرق از دست می دهد. بنابراین، جایگزین کردن روزانه مایعات از دست رفته از اقدامات بسیار مهم می باشد.

ورزش هایی برای کاهش چین و چروک های پیشانی

یکی از علائم نشان دهنده پیری پوست تنها به آسیب دیدگی سطح پوست در اثر نور آفتاب و شلی پوست محدود نمی شود. ایجاد چین و چروک و خطوط می‌تواند به دلیل کاهش چربی و حجم ماهیچه های زیر پوست نیز باشد.

دقت داشته باشید تمریناتی برای صورت وجود دارد، که به طور ویژه و بر اساس تحریک رشد ماهیچه های زیر پوست برای رفع چین و چروک های عمیق ساخته شده اند. در واقع این تمرینات ساده صورت یا یوگا صورت بین افراد محبوبیت زیادی دارد. و موجب به تعویق افتادن پیری پوست می شود.
در این بخش یک نمونه تمرین صاف کننده پیشانی وجود دارد که کمک بسزایی در تنش ایجاد شده ماهیچه های پیشانی تان دارد و موجب کاهش خطوط چین و چروک می شود :

  • دو دست خود را مشت کنید و بندهای انگشت اشاره و وسط را در وسط پیشانی خود قرار دهید.
  • در حالی که فشار ملایمی وارد می کنید، مشتهای خود را به طرفین بکشید.
  • این تمرین را سه تا پنج بار در روز تکرار کنید.

از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد تاثیر بسزایی برای کاهش چین و چروک ها و موفقیت های بالینی و رضایتمندی بالا افراد داشته، استفاده از این روش بدون عوارض جانبی به تمامی افراد توصیه می شود. انجمن جراحی پوستی آمریکا سرما درمانی را روشی ایمن، موثر، غیر تهاجمی، برای درمان های معمول کاهش چین و چروک پیشنهاد می‌کند. همچنین درمان پوست با استفاده از این روش، تغذیه و اکسیژن لازم را تامین نموده و پوست را کاملاً صاف و کشیده می کند.

از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

یکی از راهکار هایی درمانی که به دلیل محبوبیت و تحقیقات انجام شده دارای ویژگی های مفید، و به عنوان درمان کننده پوست شناخته می شود، ژل آلوئه ورا می باشد. غلظت های گوناگون این ژل در درمان خواص ویسکوزی و الاستیک ساختار پوست موثر واقع شده است.

همچنین ژل آلوئه ورا به عنوان یک ماده آبرسان نیز عمل می کند، که موجب نگه داری رطوبت در پوست می شود. در نهایت استفاده مکرر از آن موجب نرم و لطیف شدن پوست می شود. این ماده با غلظت حداکثر نیم درصد برای استفاده موضعی بی خطر می باشد، و می تواند بدون هیچ اثر سمی کمک بسزایی در مرطوب سازی پوست داشته باشد.

بیشترین خواص درمانی این ماده درمان کننده طبیعی پوست شامل موارد زیر می باشد:

  • آنتی اکسیدان
  • ضد التهاب
  • حفاظت در برابر اشعه ماوار بنفش

ماسک قهوه را امتحان کنید

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده موضعی از عصاره قهوه موجب کاهش خطوط ریز، رنگدانه ها، چین و چروک ها می شود. به طور شگفت انگیزی ظاهر کلی پوست را التیام می بخشد.

  • یک تخم مرغ ارگانیک بردارید و سفیده و زرده ی آن را از هم جدا کنید.
  • سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و آن را هم بزنید.
  • یک چهارم قاشق چای خوری دانه های قهوه تازه آسیاب شده را به کاسه اضافه کنید.
  • محلول را به هم بزنید تا قهوه خوب مخلوط شود و کف تشکیل دهد.
  • قبل از استفاده از ماسک، دستان خود را بشویید و مطمئن شوید که انگشتان و ناخن هایتان تمیز هستند.
  • با حرکات دورانی آرام، مخلوط را روی صورت تمیز خود پخش کنید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت بیست تا سی دقیقه بماند تا خشک شود و سپس آن را از روی پوست پاک کنید.

پوست خود را با عسل مانوکا ماساژ دهید

تحقیقات و انجام آزمایش روی موش ها اثر عسل مانوکا در درمان چین و چروک تشخیص داده شد، که استفاده موضعی از این معجون موجب افزایش ضخامت پوست و سرکوب میزان چین و چروک ناشی از اشعه UV می شود. همچنین مشخص شد که مانوکا از تولید سیتوکین های التهابی جلوگیری کرده و در نهایت التهاب پوستی را کاهش می دهد.