در هنگام بارداری تغییرات زیادی در بدن رخ میدهد که یکی از این موارد خشکی پوست است، معمولا در اوایل بارداری خشکی پوست طبیعی است و ممکن است در بعضی از افراد تا پایان بارداری هم ادامه داشته باشد این عارضه معمولا براحتی با مراقبت و درمان خانگی کنترل میشود ولی در خشکی شدید پوست که بدلیل تغییرات هورمونی ، احتباس مایعات ، کم شدن آب بدن ، بیماریهای پوستی و یا خشکی هوا ایجاد میشود میتواند باعث بروز مشکلاتی در زنان باردار شود از جمله خارش ، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست که این مشکل بخصوص در ماههای آخر بارداری شدیدتر شده و باعث نگرانی خانمهای باردار میشود. همچنین مطالعه مقاله آبرسانی پوست توصیه می شود.

سوال اینجاست که آیا خشکی پوست در دوران بارداری طبیعی است یا خیر در این مقاله از سایت تالگو نور میتوانید با علل و علائم خشکی پوست ، تغذیه مفید در دوران بارداری و روش های درمان خانگی برای رفع خشکی پوست بیشتر آشنا شوید.

مهمترین علائم خشکی پوست در دوران بارداری

خشکی پوست در بارداری نشانه یک بیماری جدی و یا خطرناک نیست بلکه یک مشکل رایج در بارداری است که با علائمی همچون ، خارش ، پوسته پوسته شدن ، ترک خوردگی لب ها و یا ایجاد دانه های قرمز در سطح پوست همراه است و با مراقبت صحیح برطرف میشود ولی اگر خشکی پوست همراه با علائم دیگری از جمله خارش شدید ، تیرگی یا لکه های پوستی ، پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست همراه باشد حتما جهت بررسی بیشتر باید به پزشک متخصص پوست و یا متخصص زنان مراجعه شود . همچنین مطالعه مقاله ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست توصیه می شود.

علت ها و دلایل خشکی پوست در دوران بارداری

علت ها و دلایل خشکی پوست در بارداری

افزایش مقدار خون و مایعات بدن در بارداری

در طول دوران بارداری بدلیل رفع نیاز جنین ، میزان تولید خون در بدن مادر افزایش میابد و از آنجا که با افزایش حجم خون ، قندخون هم افزایش میابد به همین دلیل عملکرد کلیه ها نیز افزایش میابد و باعث تکرر ادرار و کم آبی در بدن و خشک شدن پوست نواحی صورت ، لب ها شکم ، دست یا ران میشود این حالت در افرادی که حالت تهوع شدید صبحگاهی دارند و از نوشیدن مایعات خودداری میکنند بیشتر دیده میشود لذا در دوران بارداری برای جلوگیری از کم آبی و خشکی پوست مصرف مایعات باید افزایش یابد. همچنین مطالعه مقاله جلوگیری از ریزش مو در بارداری توصیه می شود.

از دست رفتن خاصیت کششی پوست

مراقبت از پوست شکم

از دست رفتن انعطاف پذیری و قدرت کشسانی پوست در دوران بارداری به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، نوع پوست ، سن ، تعداد بارداری ها و تغییرات هورمونی بستگی دارد و از آنجا که همزمان با رشد جنین ، پوست نواحی شکم کشیده و سفت میشود رطوبت خود را نیز از دست میدهد و باعث کاهش خاصیت کششی ، خشک تر شدن و ترک خوردن پوست شکم میشود که این مشکل ممکن است با انجام راهکارهای مراقبتی نیز بطور کامل برطرف نشود.

خشکی و آلودگی هوا

تاثیر آلودگی هوا بر زنان باردار

 خشکی و آلودگی هوا دو عامل مهم محیطی هستند که بر سلامت مادر و جنین اثر مخرب دارد از جمله :

تاثیر آلودگی هوا بر جنین

تولد نوزاد نارس : براساس یک تحقیق در انستیتوی محیطی استکهلم در دانشگاه یورک هر سال حدود سه میلیون نوزاد نارس بدلیل آلودگی هوا متولد شده اند و این به معنای آن است که 18% از تولدهای زودرس به نوعی در معرض آلودگی هوا قرار داشته اند .

کاهش وزن در هنگام تولد : برخی از تحقیقات نشان داده ، خانم هایی که در زمان بارداری در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند ممکن است نوزادانی با وزن کمتر از حد طبیعی بدنیا بیاورند . همچنین مطالعه مقاله آیا لیزر باعث نازایی می شود توصیه می گردد.

اختلالات عصبی : برخی از انواع آلاینده های موجود در هوا مانند سرب میتواند از طریق خون مادر به مغز جنین منتقل شود و باعث کاهش سطح هوش و اختلات رفتاری و یا یادگیری در نوزاد شود .

اختلات تنفسی : آلودگی هوا میتواند در زنان باردار باعث تشدید یا ایجاد بیماریهای تنفسی از جمله برونشیت ، آسم و آمفیزم کند حتی بدلیل کاهش اکسیژن رسانی به جنین میتواند باعث سقط جنین یا مرگ جنین شود .

راههای مقابله با آلودگی هوا در دوران بارداری

مراقبت از پوست در دوران بارداری

حتی المقدور در روزهای آلوده و خشک از خانه خارج نشوید

– از دستگاه تهویه و یا تصفیه کننده هوا در منزل یا محل کار خود استفاده کنید .

– از ماسک های حاوی فیلتر استفاده کنید.

– از استمال دخانیات و یا قرار گرفتن در معرص دود سیگار اجتناب کنید .

– از سلامت آب فیلتر شده یا آب معدنی قبل از نوشیدن اطمینان حاصل کنید.

– به مقدار کافی میوه ، سبزیجات ، شیر و سایر فراورده های لبنیاتی میل کنید .

موثرترین روش های درمان خشکی پوست در بارداری

1- زمان حمام کردن خود را محدود کنید : برای جلوگیری از خشکی پوست در دوران بارداری از حمام های گرم و طولانی اجتناب کنید ، از صابون های ملایم و بدون عطر استفاده کنید همچنین بعد از حمام بدن خود را با حوله خشک نکنید بلکه با حرکات آرام و ملایم آب اضافی را از روی پوست بردارید و کرم مرطوب کننده را بر روی پوست مرطوب بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود . همچنین مطالعه مقاله راه های مراقبت از پوست توصیه می شود.

2 – پیشگیری از خشکی و ترک های پوستی : صبح و شب قبل از خواب ، روغن و یا کرم های مرطوب کننده را بر روی نواحی پوست شکم بمالید تا از تبخیر شدن آب پوست و ایجاد ترک در پوست شکم جلوگیری شود ، برای این منظور میتوانید از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون ، کرچک ، بادام و نارگیل استفاده کنید همچنین مراقب وزن خود باشید و با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ، وزن خود را در بارداری در حد مطلوب نگه دارید تا از افزایش ناگهانی وزن خود جلوگیری کنید .

3 – لایه برداری نامناسب پوست: از لایه برداری با مواد زبر و شیمیایی که تحریک کننده پوست هستند خودداری کنید.

4 – پوشیدن لباس های زبر و خشن: اگر پوست خشکی دارید و یا لکه های خشک بر روی بدن دارید از پوشیدن لباس های زبر و خشن مانند لباسهای جین و پشمی خودداری کنید زیرا وضعیت شما را بدتر میکند .

5 – آب کافی بنوشید :نوشیدن آب کافی در حفظ تعادل مایعات بدن و جذب مواد مغذی به سلولها بسیار کمک میکند ، بانوان باردار باید در طول روز حداقل 8 -10 لیوان آب بنوشند و همچنین میتوانید از شیر ، چای سبز ، دوغ و آب میوه طبیعی استفاده کنید و از نوشیدنی هایی مانند چای ، کولا ، قهوه و الکل اجتناب کنید.

6 – از ضد آفتاب استفاده کنید : نور خورشید پوست را خشک و آفتاب سوخته میکند و باعث ایجاد لک و پیری زودرس پوست میشود لذا در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید و در ساعت اوج آفتاب از منزل خارج نشوید و یا در صورتی که در معرض نور خورشید هستید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید و ضد آفتاب خود را هر سه ساعت تمدید کنید. همچنین مطالعه مقاله آموزش پاکسازی پوست توصیه می شود.

7 – استفاده از دستگاه بخور برای درمان خشکی پوست در بارداری : از آنجا که خشکی هوا باعث خشکی و تحریک پوست میشود میتوانید از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا در منزل و یا اتاق کار خود کمک بگیرید تا از خشکی و خارش بیشتر پوست جلوگیری کنید .

8 – استفاده از ماسک های رایج مانند ماسک ماست :

ماسک ماست ، یک ماسک طبیعی خانگی است و حاوی پروبیوتیک و کلسیم است که در کاهش التهاب های پوستی ، جوش ، لک و چین و چروک دوران بارداری موثر است ، ماسک ماست را میتوانید به روشهای زیر تهیه و استفاده کنید .

 ترکیب ماست و عسل : ماست و عسل را به مقدار مناسب با هم مخلوط کنید و بر روی پوست تمیز و خشک به مدت ده دقیقه قرار دهید سپس با آب ولرم شسته و از مرطوب کننده استفاده کنید این ماسک پوست را نرم ، لطیف و صاف میکند .

ماسک ماست و خیار : ماست را با خیار رنده شده ترکیب کرده و بمدت 15 دقیقه بر روی پوست تمیز قرار دهید سپس با آب ولرم ، مایل به خنک پوست صورت را بشوئید ، استفاده از این ماسک پوست را مرطوب ، شاداب و با طراوت میکند .

ماسک زرچوبه با ماست : زردچوبه و ماست را با هم ترکیب کنید تا ماسک تقریبا خمیری شکل شود سپس به مدت 15دقیقه بر روی پوست تمیز قرار دهید و در پایان با آب سرد بشوئید و با مرطوب کننده پوست خود را کاور کنید اینچ ماسک از عفونت های پوستی جلوگیری میکند و به روشن شدن رنگ پوست و کاهش لک صورت کمک میکند .

لازم بذکر است ، ماست هایی که استفاده میکنید باید پاستوریزه و تازه باشند و از مصرف ماست های محلی یا خانگی اجتناب کنید زیرا ممکن است آلوده به باکتریهای مضر باشند . همچنین مطالعه مقاله قوی ترین ماسک سفید کننده صورت با آلوورا توصیه می شود.

مصرف غذاهای مفید در دوران بارداری

غذاهای مفید در دوران بارداری

در دوران بارداری ، تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی مفید و مغذی بسیار ضروری است ، در ادامه غذاهایی که در این دوره میتوانند برای شما مفید باشند را معرفی می‌کنیم :

ماهی : ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای مغز و چشم جنین مفید است، مصرف ماهی‌های قزل آلا، ماهی تون ، ماهی سردآبی و ماهی سالمون توصیه میشود اما برخی از ماهی‌ها آلوده به جیوه هستند و بهتر است مصرف آنها را محدود کنید.

 محصولات لبنی : محصولات لبنی از جمله شیر ، پنیر و ماست منابع عالی از کلسیم ، پروتئین و ویتامین D هستند که برای ساخت استخوان‌های سالم جنین بسیار مهم است .

میوه‌ و سبزیجات : مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای مادر و جنین مفید است لذا میوه‌ها و سبزیجات مختلفی مانند پرتغال ، توت فرنگی ، سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج و کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

غذاهای مفید در بارداری

 منابع پروتئین : منابع پروتئینی مانند گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، لوبیا ، نخود و ماهی میتوانند برای رشد جنین مفید باشند توصیه میشود گوشت قرمز را محدود کرده و گوشت سفید مرغ و ماهی را جایگزین آن کنید. همچنین مطالعه مقاله برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم توصیه می شود.

غلات کامل : غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای ، نان کامل ، آرد گندم کامل و جو ، حاوی فیبر و مواد مغذی مهمی هستند که میتوانند انرژی لازم را بشما بدهند و مشکلات گوارشی تان را کاهش دهند.

 مصرف مکمل‌های غذایی : در صورتی که نمی‌توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی تامین کنید طبق تجویز پزشک میتوانید از مکمل‌هایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید .

مصرف مکمل‌های آهن : در دوران بارداری ، نیاز به آهن بیشتر میشود به همین دلیل مکمل‌های آهن را با دستور پزشک مصرف کنید .

مصرف مواد غذایی غیرقابل خوردن : در دوران بارداری از مصرف مواد غذایی خام از جمله ماهی قرمز خام ، تخم مرغ خام و لبنیات غیرپاستوریزه اجتناب کنید زیرا خطر ابتلا به عفونت‌های غذایی بخصوص حساسیت های غذایی ، مسمومیت غذایی و لیستریوز وجود دارد همچنین مصرف تخم مرغ نیمپز ، قهوه، چای سبز و مشروبات الکلی را نیز محدود کنید .

مصرف آب کافی : برای جلوگیری از تشنگی و حفظ آب بدن و کاهش مشکلات گوارشی آب کافی بنوشید .

افراد باردار ممکن است نیازهای مختلفی داشته باشند لذا برای حفظ سلامت مادر و جنین توصیه میشود قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود ، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. همچنین مطالعه مقاله تغذیه مناسب برای پوست های چرب و جوش دار و خشک توصیه می شود.

سوالات متداول

چه زمانی باید برای خشکی پوست در بارداری به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که خشکی شدید و مزمن باشد و با ترک خوردگی ، التهاب و یا با برجستگی های قرمز پوست همراه باشد بهتر است به متخصص زنان یا متخصص پوست مراجعه کنید ، خشکی پوست در بارداری خطرناک نیست ولی ممکن است نشانه بیماریهایی مانند زونا و یا درماتیت آتوپیک باشد که باید تحت بررسی پزشکی قرارگیرد .

علت خشکی و قرمزی پوست صورت در بارداری چیست ؟

خشکی و قرمز شدن پوست در خانم های باردار به علت تغییرات هورمونی ، خشکی هوا ، احتباس مایعات و کم آبی در بدن ایجاد میشود و منجر به قرمزی ، خارش ، جوش و پوسته پوسته شدن پوست میشود ، با استفاده از روشهای درمان خانگی و مرطوب کننده هایی مانند ویتامین E و آلوورا میتوان پوست را ترمیم و تغذیه کرد ولی باید توجه داشت که از کرم و محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل ، رنگ و عطر باشد در غیر اینصورت ممکن است پوست را خشک تر و حساس تر کند .

آیا خشک شدن پوست در بارداری به جنسیت جنین ربط دارد ؟

 خشکی پوست ، معمولا از عوارض رایج بارداری است و ناشی از تغییرات هورمونی ، احتباس مایعات و کم آبی در بدن است و هیچ ربطی به جنسیت جنین ندارد ولی برخی از مردم سنتی اعتقاد دارند که وجود خارش و خشکی در زمان بارداری ، نشانه ی پسر بودن جنین است که این یک باور اشتباه است زیرا تنها روش قطعی برای تعیین جنسیت جنین انجام سونوگرافی در هفته های ۱۸ تا ۲۰ حاملگی است .

چکار کنیم که در دوران بارداری پوست شکم ترک نخورد ؟

مراقبت از ترک شکم در بارداری

ترک شکم ، یک مشکل رایج در دوران بارداری است که بدلیل کشیدگی و پارگی بافت کلاژن پوست ، افزایش وزن و تغییرات هورمونی ایجاد میشود به همین دلیل برای پیشگیری از آن باید از افزایش ناگهانی وزن خودداری کنید ، غذاهای حاوی ویتامین ، آنتی اکسیدان و مواد معدنی بیشتر میل کنید تا به تقویت کلاژن پوست کمک کرده و از آسیب دیدگی بافت پوست جلوگیری کند همچنین توصیه میشود مرتبا پوست خود را مرطوب نگه دارید ، مایعات فراوان بنوشید و با ورزش منظم وزن خود را کنترل کنید ، انجام این راهکارها بشما کمک میکند که از ترک شکم در دوران بارداری جلوگیری کنید یا حداقل اثر آنها را کمتر کنید. همچنین مشاهده محصول کرم رفع ترک بدن تالگو پیشنهاد می گردد.

سخن پایانی

خشکی پوست یک مشکل رایج پوستی ، بخصوص در اواخر بارداری است که بدلیل اختلات هورمونی و کم آبی ایجاد میشود و باعث تغییراتی در پوست ازجمله قرمزی ، خارش ، جوش و پوسته پوسته شدن میشود که با روشهای درمان خانگی که در مقاله توضیح داده شده براحتی قابل کنترل است ولی در صورتی که خشکی پوست شدید و با علائم آزار دهنده همراه باشد لازم است جهت بررسی بیشتر به متخصص پوست و یا متخصص زنان مراجعه شود .