کرم های مرطوب‌ کننده،‌ رطوبت را وارد پوست کرده و از خشکی پوست جلوگیری می کنند. به طور معمول، مرطوب کننده ها به شکل لوسیون یا کرم هستند، اما می ‌توانند به شکل ژل یا پماد نیز باشند. لوسیون‌ ها سبک‌ تر بوده و چربی کمتری دارند و برای پوست ‌های معمولی تا کمی خشک بهتر هستند. کرم‌ ها، سدی سنگین‌ تر برای مرطوب نگه داشتن پوست شما می‌کنند و برای پوست ‌های خشک یا حساس ایده ‌آل هستند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با مرطوب کننده ها برای رفع خشکی پوست دست و صورت آشنا شوید.همچنین مطالعه مقاله آبرسان پوست چیست توصیه می گردد. قبل از معرفی دیگر محصولات لازم می دانم محصولات زیبایی تالگو را که از کیفیت بالایی برخوردار می باشند معرفی کنم:

محصولات آبرسان تالگو

محصولات پوست خشک و حساس تالگو

معرفی 10 کرم مرطوب کننده دست و صورت و مشخصات آن ها

طبق گفته متخصصان پوست و زیبایی، مرطوب‌ کننده‌ های مؤثر صورت برای پوست ‌های خشک، سنگین‌ تر بوده و حاوی ترکیبی از نرم‌ کننده‌ ها و موادی برای حفظ رطوبت پوست هستند. همچنین کرم های مرطوب کننده باید عاری از الکل اتیلیک، لایه بردار و سایر مواد خشک کننده یا تحریک کننده باشند. در ادامه 10 مورد از موثرترین و بهترین کرم های مرطوب کننده برای رفع خشکی پوست دست و صورت را معرفی می کنیم.همچنین مطالعه مقاله خشکی پوست در بارداری نشانه چیست توصیه می گردد.

1- کرم مرطوب کننده صورت و دست لافارر مدل 03 مناسب پوست های خشک حجم 75 میلی لیتر

لافارر

یکی از بهترین کرم های مرطوب کننده برای رفع خشکی پوست، کرم مرطوب کننده صورت و دست لافارر مدل 03 است. این کرم مخصوص پوست های خشک بوده و دست و صورت شما را عمیقا رطوبت رسانی می کند، پوست را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و تا حدودی از پیری پوست پیشگیری می کند. همچنین عصاره های به کار رفته در این کرم از جمله بابونه، آلوئه ورا، روغن زیتون و روغن بادام باعث نرمی ولطافت پوست، ترمیم اپیدرم، حفظ رطوبت و رفع خارش و پوسته پوسته شدن می شوند.

2- کرم مرطوب کننده پوست خشک و معمولی سینره حجم 65 میلی لیتر

کرم پوست خشک و معمولی سینره

یکی از موثرترین کرم های مرطوب کننده که ضمن حفظ رطوبت پوست، از ایجاد چین و چروک روی پوست نیز پیشگیری می کند، کرم مرطوب کننده پوست خشک و معمولی سینره است. این کرم فرمولاسیونی دارد که موجب آبرسانی پوست شده و رطوبت پوست را حفظ می کند و در نهایت شما پوستی شاداب خواهید داشت. با استفاده از این کرم هیچگونه چربی روی پوستتان حس نمی کنید، در نتیجه استفاده از این کرم هیچ گونه جوش یا کومدون روی پوستتان ایجاد نمی کند.

3- کرم مرطوب کننده قوی سی گل مخصوص پوست حساس و خشک حجم 75 میلی لیتر

کرم سی گل

یکی دیگر از بهترین کرم های مرطوب کننده، کرم مرطوب کننده قوی سی گل است که مخصوص پوست حساس و خشک می باشد. این کرم شامل ویتامین های B5، F، E، A و روغن های گیاهی و معدنی، امگا 3 و 4 و سدیم لاکتات است. ترکیبات این کرم از پیری پوست پیشگیری می کند، پوست را مرطوب و نرم کرده و برای التیام و تسکین پوست مفید است. از سایر خاصیت های این کرم می توان به ترمیم کننده بودن پوست ترک خورده، ضدالتهاب و ضد خارش بودن آن اشاره کرد. همچنین این محصول فاقد پارابن یا سایر اسانس هاست. توجه داشته باشید که این کرم را نباید روی زخم های باز استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده مدیلن مناسب پوست خشک حجم 50 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده مدیلن

کرم مرطوب کننده صورت مدیلن مناسب پوست های خشک و ترک خورده است که به بهبودی پوست در طول 2 هفته کمک می کند. از ویژگی های این کرم می توان به بهبودی علائم ناشی از خشکی پوست، تأثیر بیشتر نسبت به وازلین برای پوست های ترک خورده، ترمیم، پیشگیری از پیری و نگهداری رطوبت پوست و … اشاره کرد. همچنین اوره موجود در کرم خاصیت ضدالتهابی و ضد خارش بودن دارد.

کرم مرطوب کننده پوست های حساس و خشک الوینا مدل امولیانت اتوپیک حجم 100 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده الوینا

یکی دیگر از کرم های مرطوب کننده پوست های خشک، کرم مرطوب کننده پوست های حساس و خشک الوینا مدل امولیانت است. این کرم، مرطوب کننده و مغذی صورت و بدن بوده، مناسب برای پوست های اتوپیک، اگزمایی، خشک و می باشد. همچنین کرم الوینا فاقد پارابن و مواد حساسیت زا و مضر برای پوست می باشد.

کرم مرطوب کننده پوست چرب سینره حجم 65 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده سینره

کرم مرطوب کننده پوست چرب سینره، فاقد چربی بوده و از ایجاد جوش و کومدون روی پوست جلوگیری می شود. این کرم ساختار سبکی دارد و رطوبت پوست را تامین می کند. و ضمن ایجاد لطافت و شادابی روی پوست، ظاهر پوست شما را حفظ می کند و پوست تان را براق نشان نمی دهد.

کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک و معمولی لابورن مدل Hydratant حجم 50 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده لابورن

کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک و معمولی لابورن یکی از کرم های مرطوب کننده است که حاوی کلاژن است. کلاژن یک پروتئین است که برای استحکام پوست ضروری می باشد. همچنین کرم لابورن فاقد سرب و سایر فلزات مضر است که موجب آسیب به پوست می شوند. پس برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست و نداشتن احساس سنگینی روی پوست، کرم لابورن را انتخاب کنید.

کرم مرطوب کننده پوست کودک اورین مدل Skin Care حجم 75 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده پوست اورین

اگر به دنبال یک کرم با خاصیت مرطوب کنندگی بالا برای کودکان هستید، کرم مرطوب کننده پوست کودک اورین مدل Skin Care گزینه مناسبی است. این کرم پوست کودک را به 24 ساعته آبرسانی کرده و مرطوب نگه می دارد. این کرم مناسب با پوست نازک و لطیف کودک است و هیچگونه آسیبی به پوست نمی رساند. کرم کودک اورین از بروز خشکی، قرمزی و التهاب پوست جلوگیری می کند و پوست کودک را شاداب و درخشان می کند.

کرم مرطوب کننده و روشن کننده مدیلن مدل Vitamin C حجم 30 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده مدلان

کرم مرطوب کننده و روشن کننده مدیلن مدل Vitamin Cعلاوه بر رطوبت رسانی پوست، به محو کردن لک های پوست و جوانسازی پوست کمک می کند. این کرم اثرات رادیکال های آزاد را خنثی می کند و با افزایش کلاژن سازی به روشن شدن پوست کمک می کند.

کرم مرطوب کننده مدل بی کمپلکس اویل پلاس 215

کرم بی کامپلکس

در فرمولاسیون کرم مرطوب کننده بی کمپلکس اویل پلاس کامان از ویتامین بی کمپلکس استفاده شده که موجب آبرسانی پوست شما می شود و پوست تان را تا 24 ساعت مرطوب نگه می دارد. وجود عصاره آووکادو در این کرم پوست را تغذیه می کند و آن در برابر آلودگی ها و رادیکال های آزاد محافظت می کند. این کرم جذب سریعی دارد و مناسب برای پوست های حساس است.

کرم های مناسب برای رفع خشکی پوست از چه ترکیباتی ساخته شده اند؟

امولسیفایرها، عوامل مرطوب‌ کننده، پلیمرها، اصلاح‌کننده‌ های حسی و نگهدارنده‌ ها از جمله موادی هستند که در مرطوب‌ کننده‌ های تجاری موجود استفاده می‌ شوند.

 موادی مانند گلیسیرین، اسید لاکتیک، پانتنول، بوتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول، سدیم پیرولیدون کربوکسیلیک اسید (PCA) و اوره برای خاصیت مرطوب کنندگی در ترکیبات ساخت کرم مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات خواص انسدادی نیز شامل وازلین، لانولین، روغن های معدنی و مشتقات سیلیکون و پترولاتوم می باشند.

علاوه بر چنین موادی، مواد مفیدی شامل ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، لیپیدها یا ضدآفتاب ها در فرمول مرطوب کننده ها گنجانده می شوند. 

نحوه استفاده از کرم های برطرف کننده خشکی پوست چیست؟

طبق گفته متخصصان، هنگامی که می خواهید پوست خشک خود را تقویت کنید، باید حداقل دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید. کرم های برطرف کننده خشکی پوست به طور ایده‌ آل باید بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت خود استفاده شود تا بتواند رطوبت را در خود نگه دارد و کار خود را انجام دهد.

خشکی پوست چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

خشکی پوست می تواند ناشی از عوامل زیادی مانند آب و هوا، محیط، مواد آرایشی، صابون ها و مواد شوینده، رژیم غذایی، مسائل هورمونی و پزشکی یا گرمایش و سرمایش مرکزی باشد. روغن‌ های طبیعی موجود در پوست ما به تدریج و به طور طبیعی در طول روز کاهش می‌ یابد و رطوبت طبیعی را که پوست برای سالم ماندن نیاز دارد، از بین می‌ برد.همچنین مطالعه مقاله مراقبت از پوست توصیه می گردد.

کمبود ویتامین چه تاثیری در خشکی پوست دارد؟

کمبود ویتامین های مختلف بر سلامت پوست تاثیر منفی می گذارد. علائم کمبود ویتامین ممکن است به اشکال مختلف از جمله خشکی پوست، رنگ پریدگی و بهبود ضعیف زخم بر روی پوست، پیری زودرس و بروز چین و چروک ظاهر شود، که در این صورت باید با پزشک مشورت کرد. همچنین کمبود ویتامین در افراد دارای پوست خشک، احتمال ابتلا به اگزما و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.همچنین مطالعه مقاله تغذیه مناسب برای پوست های چرب جوش دار و خشک توصیه می گردد.

بهترین راه درمان برای خشکی پوست پوست دست و صورت چیست؟

از جمله راه های پیشگیری و درمان خشکی پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روزانه آب کافی بنوشید.
  • برای درمان خشکی پوست دست و صورت در منزل از مرطوب کننده ها استفاده کنید. برای درمان خشکی جزئی، از کرم ها و لوسیون ها استفاده می شود، در حالی که در موارد شدید پوست خشک ممکن است به جای مرطوب کننده های مبتنی بر آب، از مرطوب کننده های مبتنی بر روغن استفاده شود.
  • اگر خارش شدید و التهاب همراه با خشکی پوست دارید، از کرم موضعی با غلظت کم کورتیزون، مانند هیدروکورتیزون 1٪ استفاده کنید.
  • برای تسکین خارش خشکی پوست از آنتی هیستامین های خوراکی مانند ستیریزین یا لوراتادین استفاده کنید.

آیا اگزما خشکی پوست محسوب می شود؟

بله، درماتیت آتوپیک یا اگزما بیماری است که باعث خشکی، خارش و التهاب پوست می شود. این بیماری بیشتر در کودکان خردسال دیده می شود، اما می تواند در سنین مختلف دیده شود. 

مرطوب کردن منظم و سایر عادات مراقبت از پوست می تواند خارش را تسکین دهد و از گسترش سوزش و خارش به نواحی جدید جلوگیری کند. 

بهتر است برای پوست خشک از چه روغنی استفاده کنم؟

برای جلوگیری و رفع خشکی خشکی بیش از حد پوست خود می توانید از روغن های گیاهی بهره ببرید. روغن های مناسب برای پوست های خشک عبارتند از روغن های: بادام شیرین، هسته زردآلو، آفتابگردان، آرگان، آووکادو، انگور، زیتون، جوجوبا.

تاثیر استفاده از لوسیون در درمان خشکی پوست

لوسیون مرطوب کننده مبتنی بر آب است که پوست را 24 ساعته آبرسانی می کند و با خشکی پوست و سایر مشکلات پوستی مانند خارش، پوسته پوسته شدن، آکنه و قرمزی مقابله می کند. همچنین مشاهده مقاله انواع لوسیون چیست و چه کاربردی دارد توصیه می شود.

اگر پوست خشک شما دچار خارش شده باشد، استفاده از لوسیون ها از جمله لوسیون حاوی هیدروکورتیزون، می تواند در تسکین خارش و التهاب موثر باشد. همچنین مشاهده محصول لوسیون پاک کننده پوست خشک و حساس تالگو توصیه می شود.

چه بیماری های پوستی با خشکی پوست در ارتباط است؟

خشکی پوست با بیماری هایی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، درماتیت تماسی، کم کاری تیروئید، و گاها با بیماری های کلیوی و دیابت مرتبط است. بروز این بیماری ها در پوست های خشک شایع است و عدم درمان و پیشگیری از خشکی پوست، موجب تشدید بیماری می شود.

تاثیر آب و هوا و شیوه زندگی در خشکی پوست

آب و هوای محیط اطراف عامل مهمی برای ایجاد خشکی پوست است. برای مثال در فصل زمستان و یا زندگی در آب و هوای خشک مانند بیابان، پوست بیشتر در معرض خشک شدن قرار می گیرد. زیرا محیط رطوبت بیشتری از پوست می گیرد. همچنین قرار گیری در معرض نور خورشید و باد شدید نیز منجر به خشکی پوست خواهد شد.

عوامل دیگری نیز در رابطه با سبک زندگی وجود دارد که می تواند احتمال ابتلای فرد به پوست خشک را افزایش دهد. به طور مثال افرادی که عادت دارند در استخرهایی با سطوح بالای کلر شنا کنند یا افرادی که به مدت طولانی و مکرر با آب گرم و مواد شوینده حمام می کنند، پوست خود را بیشتر در معرض خشکی قرار می دهند.

نتیجه گیری

به طور کلی مرطوب‌ کننده ‌ها با عمل به عنوان مرطوب‌ کننده، نرم ‌کننده و انسداد، ترمیم سد پوست را بهبود می ‌بخشند، یکپارچگی و ظاهر پوست را حفظ می‌ کنند. مرطوب کننده ها آبرسانی پوست را بهبود می بخشد و با ایجاد یک لایه محافظ تسکین دهنده از پوست در برابر اصطکاک و آلودگی محافظت می کند. در صورتیکه خشکی پوست شما جدی است و با انجام درمان های خانگی و استفاده از مرطوب کننده به نتیجه نرسیده اید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین مشاهده محصول ژل کرم آبرسان دریایی 24 ساعته تالگو توصیه می شود.

سوالات متداول

چرا حفظ رطوبت برای پوست بسیار مهم است؟

رطوبت، تقریباً اساس هر فرآیند بیولوژیکی در بدن ما است. فرآیندهای مهم سلولی، مانند حمل و نقل مواد مغذی، بدون آن غیرممکن است. آب یکی از عوامل مهم در انعطاف پذیری پوست و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

آیا اسید هیالورونیک برای خشکی پوست مفید است؟

بله در مراقبت از پوست، اسید هیالورونیک به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند.

آیا رادیاتور و گرمایش باعث خشکی پوست می شود؟

رادیاتورها و بخاری ها هوا را خشک می کنند. اگر رطوبت در هوا باشد، وسایل گرمایشی ممکن است سعی کنند آن را از پوست شما خارج کنند. با قرار دادن یک کاسه آب روی رادیاتور خود می توانید رطوبت را افزایش دهید.

منابع

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-78053/moisturizing-cream-topical/details

https://encyclopedia.pub/entry/24972

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dry-skin/symptoms-causes/syc-20353885

https://www.news-medical.net