همه افراد برای حفظ سلامت و شادابی پوست خود باید اقداماتی انجام دهند حالا چه هدف، کاهش پیشگیری از جوش و … باشد چه کاهش سرعت روند پیری، برای داشتن پوستی زیبا باید به صورت مداوم مراقبت های روزانه پوست را انجام دهیم. این برنامه روزانه را یک فرصت برای درمان پوستتان تلقی کنید.

توجه داشته باشید اولین قدم در حفظ سلامتی و درخشندگی پوست تداوم در مراقبت های روزانه از پوست می باشد. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با نکات مهم مراقبت از پوست و همچنین باید ها و نباید های مراقبت های روزانه پوست صحبت کنیم.

نکات اساسی درارتباط با مراقب های روزانه ( بایدها و نبایدها)

روتین مراقبت از پوست

یک برنامه روزانه شامل چهار گام پایه ای می باشد، که می توانید در شب و صبح ( یک بار شب و یک بار صبح ) انجام دهید.

1- پاکسازی : در ارتباط با پاکسازی پوست همیشه به این نکته توجه داشته باشید، که از شوینده هایی استفاده کنید که مانع از سفت شدن پوست شما بعد از شستشوی صورت شوند. دقت داشته باشید هرگز از این شوینده بیشتر از دوبار در روز استفاده نکنید. اگر پوست خشکی دارید یا آرایش نمی کنید، استفاده از این شوینده برای یک بار در روز کافیست. توجه داشته باشید که به هنگام استفاده از ااین شوینده ها به گونه ای صورت تان را نشویید که چربی طبیعی خود را نیز از دست دهد. این شوینده ها هم به صورت عمومی و هم اختصاصی برای انواع پوست تولید شده و مناسب هستند.

2- مرطوب کننده و آبرسان : تفاوت آشکاری بین این دو محصول وجود ندارد. ولی در کل مرطوب‌کننده‌ها چرب هستند، و موجب جلوگیری از تبخیر رطوبت پوست می شوند. آبرسان ها اصولا چرب نیستند و موادی هستند که می توان رطوبت را جذب و حفظ نمایند. مانند: هیالورونیک اسید. البته توجه داشته باشید، نکته مهم در ارتباط با مرطوب کننده و آبرسان ها این است که حتی پوست های چرب نیز ز به آبرسان و مرطوب کننده احتیاج دارند. توصیه می‌شود برای پوست های چرب از آبرسان های پایه آب که ضد آکنه هستند، استفاده شود.

3- ضد آفتاب :  کرم ضد آفتاب با spf حداقل به مدت 15 دقیقه خارج شدن از منزل خود به پوست بزنید. علت اینکه ۱۵ دقیقه قبل از خروج منزل ضد آفتاب از استفاده کنید، این است که ۱۵ دقیقه زمان می برد که کرم ضد آفتاب فعال شود. افرادی که پوست تیره تری به نسبت افراد دیگر دارند باید بیشتر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند. رفع لکه های تیره پوست بسیار سخت است بهترین انتخاب برای ضدآفتاب های طیف وسیع (Broad-Spectrum) هستند.

4- سرم‌ها :  افکتورهای رشد یا پپتیدها یا سرم های دارای ویتامین C را بهتر است هنگام صبح و زیر کرم ضد آفتاب خود استفاده کنید. توجه داشته باشید بهترین زمان برای استفاده از رتینوئیدها و رتینول‌ها هنگام شب می باشد. نکته مهم استفاده از سرم برای روتین مراقبت از پوست الزامی نمی باشد. ولی سه مراحل: پاکسازیمرطوب کننده و آبرسانضد آفتاب الزامی هستند.

نکات اساسی درارتباط با مراقب های روزانه ( بایدها و نبایدها)

داشتن پوستی زیبا و شاداب برای همه افراد بسیار مهم است از همین رو افراد دائما به دنبال نکات اساسی درارتباط با مراقب های روزانه ( بایدها و نبایدها) مراقبت های روزانه ، درمان های خانگی و یا درمان های اساسی از طریق مراجعه به پزشک متخصص هستند.

و به دلیل اینکه افراد بیشتری امروزه به دنبال راه های زیبایی برای پوست خود هستند، در آمد افراد متخصص در این زمینه بسیار است اگر به دوره های مراقبت از پوست و زیبایی با درآمد عالی و موقعیت اجتماعی مناسب، علاقه مند هستید باید بدانید کلینیک زیبایی تالگو نور این فرصت را برای تمامی علاقه مند به یادگیری دوره های مراقبتی پوست فراهم کرده است. شما می توانید با مراجعه به صفحه دوره مراقبت پوست کلینیک زیبایی تالگو نور در ارتباط با این دوره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نکات اساسی در ارتباط با مراقبت های روزانه ( بایدها)

در این بخش شما را با نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت آشنا می کنیم، نکات اساسی در ارتباط با مراقبت های روزانه ( بایدها)

به شرح زیر می باشد:

  1. قبل از اینکه بخوابید آرایش خود را پاک کنید
  2.  صورت خود را بشویید
  3. هر روز به پوست‌تان کرم ضد آفتاب بزنید
  4.  هر روز پوست‌تان را مرطوب کنید

قبل از اینکه بخوابید آرایش خود را پاک کنید

پاکسازی صورت کمک بسزایی در جلوگیری از بروز هر گونه مشکلات ناخوشایند پوستی دارد. بنابراین هر گز با آرایش نخوابید تنها یک الی دو دقیقه وقت خود را برای پاکسازی صورت خود بگذارید. چرا که با آرایش خوابیدن موجب می شود تمامی چربی ها و سموم و آلودگی ها روی پوست شما جمع شده و باعث بروز مشکلات جدی اعم از تحریک شدن پوست و بروز جوش، آکنه، و مسدود شدن منافذ پوست شود.

 صورت خود را بشویید

بیشتر افراد در پاکسازی پوست خود قبل از خواب کم کاری می کنند، اما نکته قابل توجه در ارتباط با پاکسازی پوست ، تاثیر فوق العاده آن روی رنگ وست می باشد.

بنابراین توصیه می شود صورت خود را حداقل یک بار صبح و یک بار قبل از خواب حتما بشویید. در ارتباط با تمیز کردن سطح پوست خود می توانید از یک پاک کننده صورت استفاده کنید. از مزیت ها وقابلیت های پاک کننده های صورت می توان به از بین بردن لکه های تیره که در اثر آلودگی های محیطی و آفتاب سوختگی ایجاد شده اند، اشاره کرد.

هر روز به پوست‌تان کرم ضد آفتاب بزنید

بهتر است بدانید قرار گرفتن مداوم و بیش از اندازه در برابر اشعه های فرابنفش خورشید یکی از اصلی ترین دلایل پیری پوست می باشد. بنابراین اگر هر روز از پوست خود درمقابل خورشید مراقبت نکنید، ممکن است آسیب های ناشی از آن موجب ایجاد مشکلات جدی در پوست شود.

یکی از راهکار های اساسی برای مقابله با اشعه های خورشید استفاده از ضدآفتاب به عنوان بخش اصلی برنامه روزانه مراقبتی پوست شما می باشد. امکان دارد که لوازم آرایشی و مرطوب کننده ها شامل کرم ضد آفتاب نیز باشند، ولی برای مراقبت در تمام روز توصیه نمی شود و کافی نیست. بنابراین حتما هر روز به طور جدا از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.

اگر از سیاهی دور چشم خود رنج می برید و دائما به دنبال راهکار های آن هستید به صفحه قرص برای رفع سیاهی دور چشم مراجعه نمایید.

هر روز پوست‌تان را مرطوب کنید

بهترین محصولی که می توانید به برنامه روزانه مراقبت از پوست خود در کنار ضد آفتاب اضافه کنید، استفاده از مرطوب کننده می باشد.

شما باید متناسب با نوع پوستتان ( چربی یا خشکی یا چیزی میان این دو ) مرطوب کننده مناسب را انتخاب نمایید. تا به مرور زمان متوجه تفاوت چشمیگر در زیبایی پوست خود شوید.

نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت ( نبایدها)

برخی نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت( نبایدها ) را در این بخش برای اطلاعات بیشتر شما قرار داده ایم که این نبایدها به شرح زیر می باشد:

  1. از پوست گردن و قفسه سینه به راحتی نگذرید.
  2. پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید
  3.  از ساعت خواب‌تان کم نکنید

از پوست گردن و قفسه سینه به راحتی نگذرید

توجه به نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت ( نبایدها) بسیار مهم و ضروری است. تمرکز برخی افراد هنگام صحبت از مراقبت های روزانه پوست روی صورت شان است. توجه داشته باشید که به غیر از صورت، قسمت هایی دیگر که در معرض دید هستند، گردن و قفسه سینه می باشند.

به دلیل اینکه پوست این نواحی نسبت به سایر قسمت های بدن نازک تر است آسیب پذیری آنها بیشتر است.ز بنابراین برای کاهش سرعت پیری و درخشان نگه داشتن پوست این نواحی، آنها را لایه بردای و مرطوب کنید و برای این نواحی نیز از ضدآفتاب استفاده کنید.

پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید

یکی از اصلی ترین نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت در برنامه روزانه مراقبت از پوست و ایجاد فضا برای سلول پوستی سالم و جدید، نابود کردن سلول های مرده پوست، لایه برداری پوست می باشد.

در برنامه روزانه مراقبتی پوست، لایه برداری یک الی دو بار در هفته برای انواع پوست ها کافی می باشد. تفاوتی ندارد که از لایه برداری شیمیایی و یا فیزیکی استفاده کنید. اما نکته قابل توجه در ارتباط با لایه برداری این است که باید بین هر لایه برداری به صورت خود استراحت دهید برای همین توصیه می شود که یک الی دو بار در هفته انجام شود چرا که لایه برداری بیش از حد و اندازه موجب تحریک شدن پوست صورت می شود.

از ساعت خواب‌تان کم نکنید

یکی از نکات مهم برای مراقبت از پوست صورت ( نبایدها) داشتن خواب کافی می باشد. بدن شما هر شب به متعادل هفت الی هشت ساعت خواب برای ترمیم و به دست آوردن انرژی دوباره برای روز بعد نیاز دارد. توجه داشته باشید خواب نقش مهمی در زیبایی صورت، پوست، و سلامتی بدن شما دارد.

اگر شما زمان کافی برای استراحت و تجدید نیرو به بدنتان ندهید، با مشکلات پوستی اعم از: بروز جوش، چین و چروک، التهاب، پف چشم و ….. مواجه خواهید شد.

نکته: توجه داشته باشید اگر مشکلاتی برای خوابیدن دارید حتما یک برنامه شبانه آرامبخش تنظیم نمایید.

درمان های خانگی که باید از آن اجتناب کنید

درمان های خانگی که باید از آن اجتناب کنید

عده ای از افراد ادعا می کنند با انجام برخی روش های خانگی مانند: خمیردندان و …. نتیجه فوق العاده ای برای درمان مشکلات پوستی خود، اعم از: جوش و لکه های تیره و … گرفته اند. اما در واقع این روش ها موجب آسیب های بلند مدت می شوند، چرا که می توانند به سلول های پوستی آسیب برسانند.

ممهم ترین مواد طبیعی که با تحقیق و بررسی کارشناسان نباید به عنوان درمان خانگی استفاده شود، به شرح زیر می باشد:

  1. سیر
  2. شکر
  3. خمیر دندان
  4. آبلیمو
  5. جوش شیرین

تعدادی از این مواد ها بسیار طبیعی و مقرون به صرفه برای شما هستند، اما توجه داشته باشید که فرمولاسیون این مواد برای ساختار پوست تنظیم نشده است. اگر با مصرف این مواد بلافاصله با عوارض های جانبی آنها مواجه نشدید، ممکن است در بلند مدت دچار آسیب جدی شوید. بهترین روش این است که از محصولات مناسب برای پوست استفاده کنید. اما حتما قبل از استفاده از آنها به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سیر

برخی از عوارض های سیر برای درمان خانگی: که سیر خام می تواند موجب تاول آبدار، اگزما، حساسیت پوستی، و التهاب پوستی شود.

شکر

شکر به دلیل ساختار و دانه های درشت برای لایه برداری صورت بسیار خشن و نامناسب می باشد.

خمیر دندان

یکی از عوارض های جانبی خمیر دندان می توان به خشکی و تحریک شدن پوست اشاره کرد. اگر چه مواد تشکیل دهنده خمیر دندان باعث جذب چربی ها و از بین رفتن میکروب ها می شود، اما توصیه می شود از آن برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده نکنید.

آبلیمو

استفاده از آبلیمو برای درمان مشکلات پوستی توصیه نمی شود چرا که این مواد حاوی اسید سیتریک است به همین علت، موجب بروز لکه های تیره پس از قرار گرفتن در معرض اشعه های خورشید می شود.

نکته: از عوارض های جانبی استفاده از آبلیمو برای درمان مشکلات پوستی می توان به خشکی و تحریک شدن پوست اشاره کرد.

جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد و دارای PH هشت است. به همین علت استفاده از جوش شیرین به عنوان یک درمان خانگی برای رفع مشکلات پوستی توصیه نمی شود. چرا که عوارضی در پی دارد برای مثال: به صورت چشمگیری محتوای آب پوست را کاهش و موجب خشکی پوست می شود.

نکات مهم در ارتباط با انواع پوست

باید بدانید که تمامی روش های مراقبت از پوست زمانی به نتیجه می رسند، خوب، مفید هستند، که به آنها عمل کنید در انجام آنها کم کاری نکنید. پس دقت داشته باشید، که یک برنامه روزانه خیلی سنگین و دشوار را برای خود در نظر نگیرید. با مواردی که در بخش پایین ذکر شده شروع کرده، و در نهایت به سراغ لایه برداری و ماسک های صورت و درمان لک ها بروید.

  • مایعات کافی بنوشید،
  • حداقل هفته‌ای یکبار روبالشی خود را عوض کنید،
  • موهای خود را قبل خواب بشویید یا با یک شال ببندید،
  • هر روز ضد آفتاب بزنید و این کار را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.