یک امر اجتناب ناپذیر با افزایش سن ریزش مو می باشد. امروزه با توجه به عوامل گوناگونی از جمله رژیم های غذایی، استرس و تغییرات در الگوی زندگی ریزش مو در بعضی افراد از سنین کمتری آغاز می شود این ریزش مو در سنین کم اکثرا در آقایان بیشتر رخ می دهد. در واقع ریزش موی شدید و ناگهانی برای برخی از افراد ترسناک می باشد. با ما همراه باشید در ادامه قصد داریم در ارتباط با ریزش موی شدید و ناگهانی و درمان آن صحبت کنیم.

ریزش موی شدید و ناگهانی

ترسناک تر از ریزش موی زود هنگام، ریزش موی ناگهانی می باشد. مثلا فرد تا مدتی هیچ گونه مشکل از لحاظ ریزش مو نداشته است و در یک بازه زمانی کوتاه به طور کاملا ناگهانی بخشی یا همه موی سر آن فرد دچار ریزش مو می شود. در این مقاله به بررسی علل ریزش موی شدید و ناگهانی می پردازیم.

روزانه ریزش حداکثر 100 تار مو در هر فرد امری طبیعی می باشد. البته این ریزش بیشتر در زمان خواب، استحمام و شانه کردن موها رخ می دهد. البته در یک فرد جوان، همزمان با ریزش 1 تار مو با فعالیت فولیکول های مو، مجددا تار موی جدیدی جایگزین می شود. در حالت طبیعی و عادی بین رویش مو و ریزش مو یک تعادل وجود دارد. بنابراین معمولا طاسی و کچلی در افراد جوان مشاهده نمی شود.

با افزایش سن به دلایل ژنتیکی و فیزیولوژیکی تعادل میان رویش مجدد مو و ریزش آن به هم خورده، تعداد زیادی از افراد دچار طاسی کم تا شدید می شوند. البته بیشتر طاسی ها از نوع ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا آلوپسی آندروژنی می باشند به آن طاسی ریزش موی ژنتیکی نیز گفته می شود.

پس در حالت عادی همه افراد ریزش مو دارند، اما موهای ریخته شده جایگزین نیز می شوند. در صورتی که تعادل بین رویش مو و ریزش مو به هم بریزد، می گوییم فرد به ریزش مو مبتلا شده است.

ریزش مو میان آقایان شایع تر از خانم ها می باشد. با این حال ریزش مو در بانوان نیز شیوع فراوانی دارد. به گونه ای که حدود 37 درصد خانم های پایین تر از 50 سال دچار ریزش مو می شوند.

روند ریزش مو به دو صورت تدریجی و ناگهانی شکل می گیرد. اگر ریزش مو به صورت تدریجی باشد، فرد با گذشت زمان متوجه افزایش تارهای ریخته شده در قیاس با گذشته می شود، در صورتی که این روند ادامه یابد، امکان دارد موجب طاسی و کچلی شود. اما در نوع ریزش موی شدید و ناگهانی، ریزش مو در بازه زمانی کوتاه شروع شده و فاصله زمانی میان ریزش مو و مشاهده طاسی و کم پشتی مو کوتاه می باشد.

البته باید دقت داشته باشید که ریزش مو علاوه بر تاثیرات زیبایی، بر جنبه های روحی و روانی نیز تاثیر می گذارد چرا که فرد امکان دارد به علت خجالت و ناراحتی از وضعیت موهای خود از حضور در مکان های عمومی، شغلی تحصیلی، اجتماعی و ….. دوری کند.

این دوری ممکن است تا زمان رفع ریزش مو ادامه داشته باشد و برای ماه ها طول بکشد. و همین امر موجب شروع مشکلات روحی روانی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود.

شایع‌ترین علل ریزش موی شدید و ناگهانی

شایع‌ترین علل ریزش موی شدید و ناگهانی

  • آلوپسی آندروژنی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • تلوژن افلوویوم
  • مصرف برخی داروها

آلوپسی آندروژنی

علت اصلی ریزش مو در اکثر موارد، آلوپسی آندروژنی می باشد. معمولا آلوپسی آندروژنی به صورت تدریجی صورت می گیرد اما می تواند از عوامل ریزش موی شدید و ناگهانی هم باشد. عوامل ژنتیکی و هورمونی در این نوع طاسی نقش مهمی دارند که در بخش زیر در ارتباط با آن توضیح داده ایم:

  • عوامل ژنتیکی: اگر ریزش مو و طاسی در پدر، دایی و ……. شما وجود داشته باشد احتمال بروز ریزش مو و طاسی در شما حالت عادی دارد. بنابراین در زمان مراجعه به پزشک متخصص در ارتباط با سابقه فامیلی ریزش مو در سنین پایین از شما سوال می پرسند.

  • عوامل هورمونی: هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون در خانم ها و آقایان وجود دارد اما مقدار آن در بدن مردان بیشتر است. افزایش سطح هورمون ها در بدن افراد نسبت به حالت عادی، با افزایش میزان ریزش مو در ارتباط می باشد. به همین علت یکی از اقدامات برای بررسی سطح هورمون ها و علت ریزش موی شدید و ناگهانی، درخواست آزمایش خون می باشد.

در خصوص درمان آلوپسی آندروژنی باید بدانید که متاسفانه درمانی برای آن وجود ندارد، البته مصرف داروهایی همانند: فیناستراید، ماینوکسیدیل تاثیر بسزایی در به تعویق انداختن طاسی دارند اما تنها راه درمانی برای موهای از دست رفته فرد، کاشت مو می باشد.

رژیم غذایی نامناسب

باتوجه به مطالب ذکر شده ساخت تارهای جدید در فولیکول های مو صورت می گیرد. برای این عمل مواد گوناگونی نیاز است که کمبود آنها می تواند موجب ریزش موی شدید و ناگهانی شود.

شاید شنیده باشید که فردی در اثر انجام یک رژیم غذایی غیر اصولی، دچار ریزش موی شدید و ناگهانی شده است. در چنین مواقعی مشاهده شده که با اندکی کشش، دسته ای از تارهای مو سر فرد جدا شده است.

جنس تارهای مو پروتئینی می باشد، به همین علت کمبود مواد پروتئینی در رژیم غذایی می تواند موجب ریزش موی شدید و ناگهانی شود. مواد پروتئینی در رژیم غذایی شامل: تخم مرغ، انواع گوشت و لبنیات می باشد.

معمولا ریزش موی شدید و ناگهانی در اثر تغذیه تامناسب در افرادی رخ می دهد که، از رژیم های لاغریث غیر اصولی پیروی می کنند و برخی دیگر مشکلات دستگاه گوارشی دارند.

نکته: ریزش موی شدید و ناگهانی در اثر رژیم غذایی نامناسب معمولا با از بین رفتن کمبود های بدن، به صورت خودکار درمان می شود و نیاز به درمان های دیگری ندارد.

تلوژن افلوویوم

برای درک بهتر تلوژن افلوویوم باید در ابتدا با مراحل رشد مو و سه مرحله چرخه زندگی تارهای مو آشنا شوید:

1- مرحله‌ی آناژن یا فاز رشد: در ابتدا رشد تار های مو رخ می دهد، عمل آناژن عموما حدود 3 سال زمان می برد و حدود 90 درصد تارهای موی فرد در مرحله آناژن قرار دارد.

2- مرحله‌ی کاتاژن یا فاز موقت: این مرحله مانند یک پل میان مرحله آناژن و تلوژن می باشد و یک مرحله ای گذرا و موقت می باشد. این فاز حدود 3 هفته زمان می برد. و فقط حدود 1 درصد از تارهای موی فرد از لحاظ ریزش مو در این مرحله قرار دارد.

3- مرحله‌ی تلوژن یا فاز استراحت: در آخر تارهای مو دیگر رشدی ندارند، این مرحله حدود 3 ماه زمان می برد و معمولا حدود 10 درصد از تارهای موی افراد در این مرحله قرار دارد و با پایان این مرحله تار مو از پیاز مو جدا شده و می ریزد.

تارهای مو در بیماری تلوژن افلوویوم مراحل آناژن و کاتاژن را سریع تر گذرانده و در نهایت درصد بیشتری از موها در مرحله ی تلوژن قرار می گیرد. به همین علت سرعت ریزش تارهای مو افزایش می یابد برای مثال: به جای 100 تار مو روزانه 400 تار مو می ریزد. بنابراین یکی از عوامل مهم ریزش موی شدید و ناگهانی تلوژن افلوویوم می باشد.

تلوژن افلوویوم به علت های فراوانی می تواند تشکیل شود. همه این عوامل یک پایه مشترک دارد که این علل وارد شدن استرس شدید به بدن می باشد. البته این استرس می تواند به علت بیماری های جسمی، مسائل روحی و ….. باشد.

برخی از عوامل و مثال های استرس که موجب ریزش موی شدید و ناگهانی می شود، به شرح زیر می باشد:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • صدمات شدید جسمی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • رویدادهای حساس زندگی مانند کنکور، جدایی یا از دست دادن عزیزان
  • استرس شدید
  • تب شدید
  • قطع عضو

معمولا بعد از رفع دلایل استرس تلوژن افلوویوم نیز به صورت خودکار درمان شده و نیازی به دارو و درمان های دیگر ندارد.

مصرف برخی داروها

ریزش موی شدید و ناگهانی می تواند در اثر مصرف داروهای گوناگون نیز باشد. و لیست داروهایی که موجب ریزش مو می شوند، بسیار زیاد می باشد.

نکته: اگر به تازگی دارویی مصرف می کند که موجب افزایش ریزش موی شما شده است، حتما این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید، چرا که در مواردی می توان از داروهای جایگزین استفاده کرد. البته نگران نباشید معمولا ریزش مویی که بر اثر مصرف داروها صورت بگیرد، در طی چند ماه با قطع دارو برطرف شده و رشد موهای شما به روند قبلی باز می گردد.

معروف ترین داروهایی که موجب ریزش موی شدید و ناگهانی می شوند، به شرح زیر می باشند:

  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای ضد باداری
داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی معروف ترین داروهایی هستند که موجب ریزش مو می شوند. داروهای شیمیایی برای برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تقسیم شدن سلول ها را مهار می کنند. البته صرفا تقسیم سلول هایی را مهار می کنند که سرعت تکثیر بیشتری دارند.

سلول های فولیکول مو نیز علاوه بر سلول های سرطانی سرعت تقسیم فراوانی دارند، به همین علت یکی از تاثیرات این داروها، جلوگیری از تقسیم سلولی در فولیکول های مو می باشد. فولیکول های مو محل ایجاد تارهای موی جدید هستند اگر تقسیم سلولی در آنها صورت نگیرد، تار موی جدید تولید نمی شود.

داروهای ضدبارداری

یکی از دلایل ریزش موی شدید و ناگهانی می تواند تغییر در سطوح هورمون های جنسی باشد. البته داروهای ضد بارداری نیز موجب تغییر در تعادل بین هورمون های جنسی می شود. بنابراین امکان دارد ریزش مو در زمان مصرف داروهای ضد بارداری رخ دهد.

ویتامین برای ریزش موی شدید

ویتامین برای ریزش موی شدید

ویتامین برای ریزش موی شدید و ناگهانی، ویتامین های گوناگونی برای ساخت تارهای مو نیاز است که اصلی ترین آن ها می توان به گروه ویتامین ب الخصوص بیوتین و نیاسین اشاره نمود. این ویتامین ها در بیشتر داروها، شامپوهای تقویت کننده مو و مکمل ها وجود دارند.

در فرآنید ایجاد تارهای مو وجود برخی مواد معدنی نیز ضروری می باشد. برای مثال: 1- کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم خونی، موجب ریزش موی شدید و ناگهانی نیز می شود. 2- عنصر روی (زینک) یکی از مواد مورد نیاز برای ایجاد و تشکیل تارهای مو می باشد. 3- کلسیم و منیزیم موجود در لبنیات در ساخت و تشکیل تارهای مو حائز اهمیت هستند.

علت ریزش مو از ریشه چیست

علت ریزش مو از ریشه چیست؟ در بخش بالا برخی از علل های ریزش می شدید و ناگهانی را بررسی کرده ایم. باید گفت افزایش سن و ریزش موی ارثی از شایع ترین علت های ریزش مو از ریشه می باشد. برخی از افراد ترجیح می دهند ریزش موهایشان ادامه پیدا کند اما برخی دیگر به دنبال راه های درمان ریزش موهایشان هستند. به همین علت ما در ادامه به معرفی راه های درمان ریزش مو شدید پرداخته ایم.

مهمترین علت ریزش مو مردان

ریزش مو در آقایان یک امر طبیعی می باشد و در بیشتر افراد با گذشتن از سن 40 سالگی اتفاق می افتد. البته این ریزش مو را می توان با استفاده از غذای رژیمی مناسب و تغذیه مناسب آن را به تاخیر و یا درمان کرد.

طبق تحقیقات انجام شده ریزش 80 تا 100 تار مو در طول یک روز امری کاملا طبیعی می باشد چرا که این مقدار از ریزش مو برای پوست سر مفید و لازم اشت. البته مشکل هنگامی شروع می شود که این ریزش مو بیشتر از حد معمول شده و پس از گذشت مدتی کوتاه فرد متوجه تراکم مو می شود. به غیر از عوامل ژنتیکی که علت ریزش مو در مردان می باشد. ما در ادامه به بررسی مهمترین علت ریزش مو مردان پرداخته ایم:

  •  آب و هوای نامناسب
  •  مصرف الکل
  • بالا رفتن سن
  • آسیب جسمی
  • استرس
  • مصرفل داروهای خاص
  •  مصرف بیش از حد ویتامین A
  •  کم خونی ناشی از کمبود آهن
  •  کمبود ویتامین B
  • کاهش شدید وزن
  • شیمی درمانی
  •  کم شدن آب بدن
  • استفاده بیش از حد مکمل‌های بدنسازی
علت ریزش شدید مو در زنان

علت ریزش شدید مو در زنان

حدود 40-50 درصد زنان در سنین زیر 40 سالگی دچار ریزش مو می شوند، طبق تحقیقات انجام شده متوسط سن مبتلا به ریزش مو در خانم ها در سنین 30 سالگی رخ می دهد. یکی از جنبه های زیبایی و ظاهر در بانوان مو می باشد، بنابراین ریزش مو موجب وحشت بانوان می شود.

ریزش مو در زنان جوان اعلب در اثر عوارض داروهای تجویز شده و مشکلات پزشکی رخ می دهد. در بخش زیر برخی از دلایل و علت ریزش شدید مو در زنان را بررسی می کنیم:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • رژیم غذایی نادرست
  • پرکاری و کم کاری تیروئید
  • بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس یا آلوپسی آره آتا
  • ریزش موی ژنتیکی

علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال

در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از دلایل و علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال بپردازیم. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشد:

  • شیمی درمانی، رادیوتراپی و دیگر داروها
  • استرس زیاد یا شوک
  • کم کاری تیروئید
  • فقر آهن یا لیزین
  • یائسگی
  • مشکلات هورمونی

علت ریزش موی سمت راست سر

تعداد زیادی از افراد در خصوص علت ریزش موی سمت راست سر سوال می پرسند، ما در بخش بالا بخشی از دلایل ریزش مو شدید و ناگهانی را معرفی کرده ایم که برخی از آنها در طی زمان به صورت خودکار رفع می شوند و برخی دیگر باید به پزشک معالج خود در خصوص آن مشورت نمایید. در خصوص ریزش موی سمت راست سر نیز می توانید با متخصص مو مشورت کنید.

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان، شما می توانید با انجام کوچک ترین موارد به صورت خانگی ریزش مو خود را درمان کرده و نیازی به درمان های شیمیایی نداشته باشید. برخی از درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان به شرح زیر می باشد:

  • لیمو
  • ماساژ پوست سر
  • آب چغندر
  • روغن رزماری
  • روغن نارگیل
  • آلوئه ورا
  • آب پیاز
  • روغن ماهی
  • استفاده از سدر

درمان سریع ریزش مو

در بخش بالا با برخی از راهکار های درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان آشنا شدید، در خصوص درمان سریع ریزش مو نیز باید بدانید برخی از راهکار های درمان سریع ریزش مو به شرح زیر می باشد:

  • درمان سریع ریزش مو با استفاده از رزماری
  • درمان سریع ریزش مو با آب پیاز
  • درمان سریع ریزش مو با سدر
  • درمان سریع ریزش مو با شنبلیله
  • درمان سریع ریزش مو با استفاده از گیاه مورد

درمان گیاهی ریزش شدید مو

تعداد زیادی از افراد به دنبال راهکارهای درمان گیاهی ریزش شدید مو هستند، آیا عصاره های گیاهی برای درمان ریزش مو شدید موثر می باشند؟ بله در بخش زیر با برخی از آنها آشنا می شوید:

  • کرم های گیاهی برای درمان ریزش موی شدید و ناگهانی
  • پماد های گیاهی برای درمان ریزش موی شدید و ناگهانی
  • روغن‌ گیاهی برای درمان ریزش موی شدید و ناگهانی
    1. روغن نارگیل
    2. بادام
    3. روغن جوانه گندم
    4. روغن جوجوبا
    5. معدنی
    6. گردو
    7. روغن زیتون

علت ریزش شدید مو بعد از کرونا

مبتلا شدن به کرونا همانند بیماری های دیگر عوارضی در پی دارد. این عوارض شامل: سردرد های طولانی، بروز حساسیت، درد بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و …… می باشد. البته ریزش مو یکی از عوارض عجیب کرونا می باشد اما چگونه با آن مواجه شده و درمانش کرد؟ برای درمان ریزش مو ناشی از کرونا مقاله درمان ریزش مو ناشی از کرونا را مطالعه نمایید.

سوالات متداول در خصوص ریزش موی شدید و ناگهانی

دلایل ریزش موی شدید و ناگهانی

برخی دلایل ریزش موی شدید و ناگهانی نی نی سایت، استفاده از داروهای شیمی درمانی و ضد بارداری می باشد.

علت ریزش شدید مو بعد از کرونا

همانطور که می دانید هر بیماری عوارضی را در پی دارد. کرونا نیز مانند هر بیماری دیگری عوارض هایی دارد که یکی از این عوارض ریزش مو می باشد.

درمان سریع ریزش مو

تعداد زیادی از افراد که به ریزش مو دچار هستند، به دنبال راهای درمان سریع ریزش مو و از بین بردن آن هستند. برخی از راه های درمان سریع ریزش مو شامل: درمان سریع ریزش مو با استفاده از رزماری، درمان سریع ریزش مو با آب پیاز، سدر و …… می باشد.