با همه گیر شدن کرونا و ابتلای میلیون ها انسان در سراسر دنیا، علائم مختلفی افراد را دچار مشکل کرده است. این علائم شامل: کوفتگی، گلودرد، از دست دادن حس چشایی و بویایی، تب، و سرفه می باشد، که جز علائم معمول کرونا هستند. اما برخی از علائم طولانی مدت آن شامل: آسیب های ریوی، قلبی، عصبی، ریزش موی شدید است. این علائم در حال بررسی هستند.

با بررسی و مطالعات انجام شده بر روی برخی افراد نجات یافته از این ویروس می توان گفت: یکی از عوارض های که حدود 25 درصد افراد بعد از درمان با آن روبه رو می شوند، ریزش مو می باشد.

گرچه این مورد از عوارضی نیست که سلامت جسمانی فرد را به خطر بیاندازد، اما اصولا برای برخی افراد خصوصا خانم ها یه مسئله نگران کننده می باشد.

اما اصلا نگران نباشید چرا که ریزش موی ناشی از کرونا کاملا موقتی بوده و بعد از مدتی از بین می رود ما در ادامه قصد داریم راه های درمان ریزش مو بعد از کرونا را شرح دهیم.

ارتباط ابتلا به کرونا و ریزش مو

ارتباط ابتلا به کرونا و ریزش مو

از آن جایی که ویروس کرونا یک بیماری جدید می باشد، تعدای از عوارض، و علائم های آن پوشیده و مبهم است. تا به امروز تعدادی از علائم های کرونا طبق آمار های بدست آمده، بیان شده است. ریزش موی ناشی از کرونا هم جز آن دسته از علائم می باشد.

همچنان مدرکی برای اثبات اینکه ویروس کرونا عملا منجر به ریزش مو می شود، وجود ندارد. اما هر 14 نفری که با ابتلا به کرونا دچار ریزش مو می شوند، حدودا 9 نفر درگیر ریزش مو در مدت زمان طولانی بوده اند.

نوع ریزش مو را با بررسی استرس های عاطفی و روانی مثل قرنطینه، استرس های فیزیکی مانند تب، دور بودن از اجتماع، ترس از ابتلای خانواده و عوارض جانبی برخی داروها تشخیص داده اند.

این نوع ریزش مو که هنگام رویارویی بدن با حادثه ای شدید در پاسخ به آن تحریک شده، و بعد از 2 الی 3 ماه با رفع استرس و اتمام حادثه موها شروع به ریزش می کنند، که این عمل تلوژن افلوویوم (TE) نام دارد. هر چه میزان ابتلا به کرونا بیشتر باشد، ریزش مو نیز شدیدتر می شود.

برای آشنایی با روش های درمانی زیبایی صورت به صفحه مورد نظر مراجعه نمایید.

تلوژن افلوویوم (TE)

تلوژن افلوویوم یا te که اختصاری از کلمات (telogen effluvium) می باشد، این نوع ریزش مو از شایعترین نوع ریزش مو عمومی می باشد. همزمان پس از گذشت 2 تا 3 ماه اتفاقات دیگری نیز رخ می دهد و تا حدود 6 الی 9 ماه ادامه دارد.

اتفاقاتی مانند بارداری و زایمان با تغییرات هورمونی شدید، کم کردن وزن زیاد ناگهانی، رژیم های غذایی، فشارهای روحی، جسمی، ضعف های در اثر بستر ی شدن در بیمارستان، توقف عادت ماهیانه و یائسگی. این نوع ریزش مو به طور موقتی، اما ناگهانی بوده و آثار خفیفی ندارد که بتوان آن را تشخیص داد.

معمولا ریزش مو ها هنگام شانه کردن مو ها و استحمام اتفاق می افتد. تلوژن افلوویوم میتواند تمام افراد و حتی کودکان را هم درگیر کند. اما برای پیشگیری از ریزش مو در اثر تلوژن افلوویوم، از فشار های روحی و جسمی و استرس پرهیز کنید.

هنگام ریزش مو در اثر ابتلا به کرونا چه اتفاقی می افتد؟ ریزش روزانه حدودا 100 تار مو کاملا طبیعی بوده اما زمانی این ریزش غیر عادی می شود، که میزان ریزش آن در روز بیشتر از 100 تار مو باشد و مویی جایگزین آنها نشود.

اگر به دنبال زیبا تر شدن ابرو های خود هستید پیشنهاد میکنم حتما به صفحه بالا کشیدن ابرو مراجعه نمایید.

ریزش مو در اثر تلوژن افلوویوم روزانه به میزان 300 تار می باشد. این مقدار در قیاس با ریزش طبیعی مو بسیار زیاد می باشد و موهای شما هنگام شانه زدن و حمام کردن به طور دسته ای می ریزند. اگر این ریزش مو با به صورت همزمان با علائم دیگر کرونا بروز کند، حدودا بعد از 2 ماه رفع می شود. اما اگر پس از گذشت 2 تا 3 ماه کرونا بهبود یافت بروز کند، می تواند در مدت زمان 3 تا 9 ماه ادامه پیدا کند تا زمانی که مو به چرخه رشد عادی خود برگردد.

اگر به دنبال لیزر موهای زائد خود هستید، اما نمیدانید کدام دستگاه برای لیزر بسیار مناسب و تاثیر گذار می باشد حتما به صفحه دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس بهتر است یا الکساندرایت مراجعه نمایید.

تشخیص ریزش مو ناشی از کرونا

تشخیص ریزش مو ناشی از کرونا

برای اطمینان از اینکه بدانید ریزش مو شما صرفا در اثر ابتلا به کرونا است، به پزشک متخصص در این عرصه مراجعه نمایید. پزشک متخصص با بررسی برخی موارد که در بخش زیر به آن اشاره شده است، می تواند بگوید ریزش مو بر اثر کروناست و خطری سلامتی شما را تهدید نمی کند. برخی از این موارد شامل:

  • بررسی طول و قطر موهای از دست رفته
  • ،تست خون و بررسی وضعیت آهن و تیروئید بدن
  • کشیدن موها و تخمین تعداد موهای از دست رفته

ابتلا به کرونا چطور منجر به ریزش مو می شود

برخی از مواردی که فرد مبتلا به کرونا تجربه می کند، زمینه را برای بروز ریز مو فراهم می کند. برخی علائم تلوژن افلوویوم را در بخش زیر توضیح می دهیم.

تب شدید بدن

فولیکول های مو با زیاد شدن دمای بدن تحریک، و احتمال ریزش مو را افزایش می دهد. یکی از علائم شایع و اصلی کرونا تب است به همین دلیل بدن فرد در مدت زمان بیماری دماهای بالایی را تحمل می کند، موهای فرد مبتلا دچار ریزش مو می شوند.

استرس ناشی از ابتلا به کرونا

استرس یکی دیگر از عوامل ریزش مو می باشد. اصولا در مدت شروع کرونا استرس و نگرانی افراد در ارتباط با ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است.

علاوه بر این هر فردی که به این بیماری مبتلا می شود، نگرانی شدید تری در خصوص بیماری یا عدم تندرستی دارد. از سوی دیگر عدم ارتباط با دیگران، نگرانی در خصوص ابتلای اعضای خانواده، و فشار های قرنطینه باعث تشدید استرس و نگرانی افراد می شود. همین امر موجب تحریک مو شده و پس از بهبود، ریزش موها در افراد آغاز می شود.

در واقع تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می افتدکه، عوامل استرس زا موجب جلوگیری از رشد موها شده و آنها را وارد مرحله استراحت می کند. در این مرحله موها برای 2 تا 3 ماه استراحت کرده و برای خارج شدن از این حالت و رویش مجدد، نیازمند منبع قوی و انرژی زا هستند. بدن در مدت ابتلا به کرونا بسیار ضعیف می شود، و پس از به دست آوردن سلامتی زمان زیادی طی می شود، تا بدن بتواند انرژی از دست رفته خود را به دست بیاورد. به همین علت نیروی مورد نیاز برای رشد موها تامین نشده و فرآیند ریزش مو اتفاق میافتد.

بیشتر افراد به دلیل نداشتن پوستی زیبا و شاداب به دنبال راه های درمانی برای پاکسازی پوست هستند از همین رو درآمد افراد در زمینه پاکسازی پوست بسیار خوب می باشد. شما می توانید برای کسب درآمد خوب به صفحه دوره پاکسازی پوست با مدرک فنی و حرفه ای مراجعه کنید.

عوارض جانبی داروهای درمان کرونا

از آنجا که کرونا با توجه به علائمی زیادی که دارد و بخش های زیادی از بدن را درگیر می کند و دارویی صرفا برای این ویروس وجود ندارد، باید بدانید که پزشکان در مدت زمان درمان از داروهای متنوعی استفاده می کنند. هر دارویی عوارض جانبی خود را دارد و یکی از عوارض های جانبی این داروها که در فرد بروز می کند ریزش مو می باشد.

البته دقت کنید در چنین موقعیت هایی فرد مبتلا به تلوژن افلوویوم نشده و ریزش مو ها به صورت موقت بوده و با گذشت زمان کمی از قطع مصرف دارو، ریزش مو نیز توقف می کند.

کمبود اکسیژن ­رسانی به پیازمو

همانطور که می دانید کرونا موجب درگیری شدید ریه ها و محدود شدن اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود. دستیابی ضعیف فولیکول های مو به اکسیژن باعث ریزش و سستی موها می شود.

تغذیه نامناسب و ناکافی

یکی از مشکلات افراد مبتلا به کرونا، کم میل بودن و بی اشتهایی به غذا می باشد. در چنین اوضاعی فرد مبتلا تغذیه کافی و مناسب ندارد، بنابراین مواد معدنی مور نیاز بدن خود را تامین نمی کند. رشد موها احتیاج به استفاده از این مواد دارد. به همین علت رشد موها با اختلال رو به رو می شود و وارد فاز استراحت مو می شوند.

درمان ریزش مو ناشی از کرونا

درمان ریزش مو ناشی از کرونا

اگر زمان طولانی نیست که دچار ریزش مو هستید، بهتر است حساسیت زیادی نشان ندهید. چون این نوع از ریزش مو کاملا موقتی بوده و رفع می‌شود. اما اگر بیشتر از دوماه با این مشکل روبه رو هستید، به فکر درمان ریزش موی خود باشید. چون این ریزش موی موقت می تواند به ریزش موی دائم تبدیل شود.

توجه داشته باشید که قبل از انجام هر اقدامی حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید، در این مدت سعی کنید از موقعیت ها و فشار های روانی که اصلی‌ترین عوامل ایجاد تلوژن افلوویوم است، دوری کنید و دائماً فعالیت های آرامش بخش مانند: یوگا و ورزش های سبک انجام دهید.

درمان­ های خانگی ریزش مو ناشی از کرونا

اگر چه درمان­ های خانگی ریزش مو ناشی از کرونا کاملا کم هزینه و در دسترس می باشند. اما معمولا برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، با استفاده از راهکار های خانگی باید صبور باشید و تمام دستور العمل های ذکر شده را به طور متداوم انجام دهید، تا نتیجه بگیرید.

البته دقت داشته باشید در برخی افراد این روش ها قطعی نبوده و ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. بهتر است تمامی مراحل با هم صورت نگیرد و فقط یک یا دو راهکار امتحان شود.

درمان ریزش مو بعد از کرونا شامل موارد زیر می باشد:

  • پیروی از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم ویتامین
  • مصرف ویتامین D
  • مصرف آمینواسیدها
  • روغن ماهی
  • آب پیاز
  • روغن رزماری
  • استفاده از شامپوهای ضدریزش و ماسک های تقویت­ کننده مو
  • داروهای مکمل و تقویتی
  • داروهای ضد ریزش مو
  • مزوتراپی
  • PRP

پیروی از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم ویتامین

برای تشخیص میزان سطح آهن، ویتامین D و روی در بدن می توانید با یک آزمایش خون ساده از میزان سطح این مواد در بدن مطلع شوید.

این مواد برای تقویت و رشد موها ضروری می باشد، در صورت کمبود این مواد در بدن باید جبران شوند. باید رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم نمایید که غنی از این مواد باشد.

برخی موارد که در نگه داری و ریزش مو و سلامت آن بسیار موثر می باشد، شامل: استفاده نکردن از کش های سفت و تنگ هنگام درست کردن موها، ملایم شانه زدن موها، عدم استفاده از آب داغ هنگام شستن موها می باشد.

مصرف ویتامین D

ویتامین D نقش بسزایی در سلامت و رشد مو دارد. مصرف ویتامین D موجب تقویت فولیکول های مو و رشد مجدد موهای از دست رفته می شود. این ویتامین به میزان زیادی در موادی مانند: شیر، ماهی، جگر، تخم مرغ، و ……. موجود می باشد. شما می توانید با قرار دادن این مواد در رژیم غذایی روزانه خود کمک بسزایی به رشد و سلامت موهای خود کنید.

مصرف آمینواسیدها

در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده موها کراتین می باشد. کراتین از آمینو اسید هایی ساخته شده که بدن به شخص توانایی تولید آن را ندارد. با مصرف کردن مواد غذایی حاوی آمینو اسید می توانید به رشد، رویش مجدد موها، استحکام و زیبایی آنها کمک کنید.

مواد غذایی غنی از آمینو اسید ها شامل: شیر، مرغ، سفیده تخم مرغ، کرم بروکلی، برگ سبز سبزیجات، و ……هستند. می توانیم از این مواد برای تامین رشد موهای خود استفاده کنید.

روغن ماهی

مصرفی ماهی می تواند کمک بسزایی در سلامت موها داشته باشد. اما روغن ماهی که از بافت های ماهی تولید شود، دارای انواع ویتامین و اسید های چرب است که به سلامت موها کمک می کند. می توانید از روغن ماهی به صورت خوراکی یا برای ماساژ موها استفاده کنید. اگر قصد دارید که موهای خود را با روغن ماهی ماساژ دهید، باید بوی ماهی را در تمام طول روز تحمل کنید.

اگر مایل نیستید که مرتب بوی ماهی دهید، بهتر است این روغن را به طور خوراکی استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید مصرف مداوم این روغن با برخی مواد غذایی تداخل ایجاد کند که این مشکل با مشورت از پزشک متخصص رفع خواهد شد.

آب پیاز

آب پیاز به ذلیل خاصیت ضد عفونی که دارد، موجب رفع عفونت های پوستی سر می شود. همچنین کمک بسزایی به رشد موها می کند. آب پیاز موجب جلوگیری از ریزش موها نیز می شود.

اگر ابتلا به کرونا موجب شده است، که دچار ریزش مو شوید شما می توانید آب پیاز را با عسل ترکیب کرده و به صورت یک ماسک موی بی نظیر روی موهای خود قرار دهید.

همچنین شما می توانید روغن نارگیل را به همراه آب پیاز ترکیب کرده و به مدت یک ساعت هفته ای یک بار به موهای خود بزنید و آن را ماساژ دهید.

روغن رزماری

ماساژ روغن رزماری به پوست سر، موجب تقویت ریشه ها و افزایش خون در آن نواحی می شود. از دیگر خواص روغن رزماری قطع ریزش مو، تحریک رشد مو، بهبود گردش خون، و رویش مجدد موها می باشد.

استفاده از شامپوهای ضدریزش و ماسک های تقویت­ کننده مو

باید بدانید که استفاده شامپو های ضد ریزش و ماسک مو تاثیر بسزایی در ریزش مو ندارند و تنها بر ساقه مو تاثیرمی گذارند و نمی توانند خودشان را به ریشه برسانند . اما درقیاس با شامپوهای معمولی استفاده از این شامپو ها توصیه می شود.

همچنین می توانید از ماسک موهای خانگی نیز استفاده کنید. برخی از ماسک های تقویت کننده مو شامل: آب پیاز، روغن نارگیل، تخم مرغ و ……. می باشد.

بیشتر افراد علاقه مند به یادگیری کمک های اولیه و آموزش های درمانی هستند، اگه شما هم مشتاق یادگیری و آموزش کمک های اولیه و تزریقات هستید حتما به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

داروهای مکمل و تقویتی

در این بخش با نمونه داروهای درمانی که نقش بسزایی در استحکام و رشد مو در خصوص ریزش مو ناشی از کرونا دارند، را شرح داده ایم. برخی از داروهای مکمل و تقویتی به شرح زیر می باشد:

  • آهن
  • هیرویت
  • زینک
  • بیوتین
  • هیرتامین

داروهایی مانند: آهن، زینک، هیرویت، بیوتین، هیرتامین، نقش بسزایی در استحکام و رشد مو داشته و در درمان ریزش مو ناشی از کرونا بسیار تاثیر گذار هستند. البته توجه داشته باشید قبل از مصرف این دارو ها حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

یکی از این داروهای مکمل و تقویتی هیرویت می باشد که شامل: آهن، روی، بیوتین، ویتامین های B1،B2،B3 است. برخی از خواص دارویی هیرویت، می توان به تقویت ریشه و ساقه ها، افزایش خون رسانی، و تسریع رشد مجدد موها اشاره کرد.

یک عدد هیرویت را قبل از صبحانه با آب فراوان میل کنید.

داروهای ضد ریزش مو

در این بخش قصد داریم دارو های ضد ریزش مو را برای تمامی افرادی که دچار ریزش مو هستند، شرح دهیم. برخی از داروهای ضد ریزش مو به شرح زیر می باشند:

  • محلول ماینوکسیدیل
  • قرص فیناستراید
  • قرص اسپیرونولاکتون

کلینیک زیبایی تالگو نور مرکز آموزش میکرودرم در تهران می باشد. اگر علاقه مند به شرکت در دوره های آموزشی میکرودرم هستید، به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

محلول ماینوکسیدیل

یکی از داروهای ضد ریز مو محلول ماینوکسیدیل می باش. که شیوه درمانی این محلول به گونه ای است که باعث فعالسازی یا طویل سازی فاز آناژن و تحریک رشد دوباره موها می شود. می توان محلول ماینوکسیدیل را روزانه به طور موضعی استفاده کرد.

قرص فیناستراید

یکی دیگر از داروهای ضد ریزش مو قرص فیناستراید می باشد. که با تاثیر بر روی هورمون های مردانه، موجب کاهش سرعت ریز مو می شوند. این دارو اصولا برای بانوان تجویز نمی شود، چرا که می تواند موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای زنان باشد.

قرص اسپیرونولاکتون

قرص اسپیرونولاکتون یکی دیگر از داروهای ضد ریزش مو می باشد. که معمولا برای خانم ها، جهت افزایش استحکام و ضخامت مو تجویز می گردد.

نکته: یک نکته مهم در خصوص این داروهای درمانی، به یاد داشته باشید که از این داروهای ذکر شده در بخش بالا به هیچ عنوان بدون تجویز دکتر استفاده نکنید.

مزوتراپی

یکی از جدید ترین راهکارهای درمانی ریزش مو در کلینیک ها مزوتراپی مو می باشد. مزوتراپی مو روشی موثر و قابل استفاده برای ریزش مو ناشی از تلوژن افلوویوم و آلوپسی آندروژنیک، در تمامی سنین می باشد.

در این روش با استفاده از سوزن های باریک از طریق محل های بی حس شده، مواد مکمل و تقویتی را به زیر سپوست پوست سر تزریق کرده و آن را به ریشه و پیاز مو می رسانند و باعث رشد و تحریک رویش مو می شوند.

PRP

PRP یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت، درمانی بسته به خون فرد می باشد. در این روش پزشک متخصص از طریق گرفتن خون فرد و انجام فرآیند های خاص بر خون، بخش های جدا شده را به پوست سر افراد تزریق می کند. این کار موجب استحکام و رشد طبیعی مو افراد می شود.

اگر می خواهید پوستی صاف و شفاف و بدون مو داشته باشید توصیه میکنم حتما به صفحه ماسک برای از بین بردن موهای زائد صورت مراجعه نمایید.

در ادامه قصد داریم در ارتباط با علت ریزش مو بعد از تزریق واکسن کرونا صحبت کنیم.

علت ریزش مو بعد از تزریق واکسن کرونا

علت ریزش مو بعد از واکسن کرونا چیست؟ آیا واکسن کرونا موجب ریزش مو می شود؟ در ارتباط با اینکه علت ریزش مو بعد از زدن واکسن کرونا چه می باشد. باید گفت که واکسن کرونا نه تنها عوارضی همانند ریزش مو ندارد، بلکه واکسن کرونا عوارضی ناشی از بیماری را کاهش می دهد. با توجه به توضیحات ذکر شده در بخش بالا علت ریزش مو بعد از تزریق واکسن کرونا شامل: استرس ناشی از بیماری- تغذیه نامناسب – کمبود اکسیژن رسانی به پیاز مو و …… می باشد.

بیشتر افراد به دلیل عوارض بعد از لیزر به سراغ لیزر موهای زائد خود نمی روند، اما توصیه میکنم حتما به صفحه عوارض لیزر موهای زائد مراجعه کنید.

علت ریزش مو بعد از واکسن سینوفارم

نمونه سوالاتی که در ارتباط با واکسن کرونا اکثر افراد آن را جستجو می کنند، شامل: علت ریزش مو بعد از زدن واکسن کرونا چیست؟

دلیل ریزش مو بعد از واکسن کرونا چه می باشد؟ علت ریزش مو بعد از تزریق واکسن چیست؟ ما در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده ایم. جالب است بدانید، بهترین راه های درمان ریزش مو بعد از واکسن کرونا را نیز در این مقاله ارائه داده ایم.

همانطور که در بخش بالا توضیخ دادیم واکسن نه تنها موجب ریزش مو نمی شود بلکه عوارضی ناشی از کرونا را کاهش می دهد. بنابراین در پاسخ به اینکه علت ریزش مو بعد از واکسن سینوفارم چیست؟ باید گفت واکسن سینوفارم موجب ریزش مو نمی شود.

درمان ریزش مو بعد از واکسن کرونا

در بخش بالا در ارتباط با درمان ریزش مو بعد از واکسن کرونا به طور مفصل صحبت کرده ایم. در نهایت برای جمع بندی کلی نمونه ای از درمان ریزش مو بعد از واکسن کرونا را یادآوری می کنیم. برخی از راه های درمان ریزش مو بعد از واکسن کرونا به شرح زیر می باشد:

  • مصرف ویتامین D
  • مصرف آمینواسیدها
  • روغن ماهی
  • آب پیاز
  • روغن رزماری
  • استفاده از شامپوهای ضدریزش و ماسک های تقویت­ کننده مو
  • داروهای مکمل و تقویتی
  • پیروی از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم ویتامین
  • داروهای ریزش مو

سوالات متداول

آیا برای ریزش موی بعد از کرونا باید به پزشک مراجعه کرد ؟

ریزش مو معمولا موقتی می باشد و پس از گذشت مدت زمانی برطرف می‌شود. اما برای اطمینان خاطر و اینکه مطمِئن شوید که دلیل اصلی ریزش مو ابتلا به بیماری کرونا است و عوامل دیگری برای ریزش مو وجود ندارد، بهتر است برای درمان ریزش مو بعد از کرونا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

چه مدت پس از بهبود کرونا ریزش مو اتفاق می‌افتد ؟

ریزش مو بعد از اتمام کرونا اغلب چند هفته بعد از بین رفتن همه علائم صورت می گیرد. این ریزش به صورت توده ای و در اثر بیماری تلوژن افلوویم می باشد.

آیا ریزش موی بعد از کرونا دائمی است ؟

این نوع ریزش بعد از کرونا ریزش TE می باشد. این ریزش جز ریزش های موقتی مو بوده پس از گذشت 6 تا 9 ماه برطرف خواهد شد.

آیا واکسن کرونا باعث ریزش مو می شود؟

متناسب به اینکه واکسن کرونا می تواند علائم ویروس کرونا را تا حد ممکن کاهش داده، در واقع واکسن کرونا قابلیت کاهش عوارض ناشی از این بیماری را نیز دارد.