پی آر پی در واقع پلاسمای خون است و حاوی غلظت بالایی از پلاکت ها است که سلولهای بنیادی را تحریک میکند تا به بازسازی و بهبود بافت پوست سرعت بیشتری ببخشد ، بافت کلی پوست را بهبود داده و ظاهر جوانتری به پوست میدهد، هیچگونه آلرژی یا حساسیتی ایجاد نمیکند زیرا از خون خود فرد گرفته میشود ، این روش درمانی ، خطوط و چین و چروک های اطراف دهان و چشم ها و شیارهای گونه و شقیقه را پر میکند و به بهبود جای آکنه و اسکارهای جراحی کمک میکند. همچنین مطالعه مقاله برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم توصیه می شود.

عکس قبل و بعد پی آر پی صورت

با افزایش سن، تغییرات زیادی در بدن بوجود میاید که بطور واضح در پوست قابل روئیت است و شاید بارها ازخود پرسیده باشید ، آیا چین و چروک و خطوط صورت را میتوان بدون جراحی و عمل تهاجمی از بین برد؟

پاسخ به سوال شما بله است ، اگر بدنبال یک راه حل برای کاهش خطوط و چین و چرو کهای ریز ، بهبود بافت پوست و یا کاهش تیرگی و لکه‌های صورت خود هستید، PRP یک راه حل مطمئن ، موثر و درمانی نوآورانه است تا زیبایی طبیعی پوست خود را بازگردانید و یک روش عالی برای مراقبت از پوست است ، برای آشنایی با نحوه انجام پی ار پی صورت و رسیدن به پاسخ سوالات خود حتما این مقاله از سایت تالگو نور را تا پایان مطالعه نمائید.

پی آرپی صورت چیست ؟

پی آر پی صورت ، یک روش جوانسازی پوست است که با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت خون خود فرد انجام میشود ، این پلاسمای تهیه شده حاوی عوامل رشد بافتی است که به تقویت و جوانسازی سلولهای سالم پوستی کمک میکند و علاوه بر جوانسازی صورت باعث ترمیم بافت های آسیب دیده نیز میشود. در عکس زیر نواحی تزریق پی آر پی در صورت مشخص شده است. همچنین مطالعه مقاله آموزش پاکسازی پوست توصیه می شود.

نواحی تزریق پی آر پی

مدت زمان و روش انجام پی آر پی چگونه است ؟

روش انجام پی آر پی

پی آر پی حدود یک ساعت طول میکشد لازم است کرم بی حس کننده موضعی 1 ساعت قبل از تزریق در ناحیه درمان زده شود تا احساس درد در طول تزریق به حداقل برسد سپس 1 تا 4 ویال خون گرفته و سانتریفیوژ میشود تا لایه ای از سلول های غلیظ پلاسما، پلاکت ها و فاکتورهای رشد جدا شود ، این لایه استخراج شده را با استفاده از سوزن های بسیار ظریف به پوست تزریق میکنند، بیماران معمولاً در طول تزریق ، احساس گزش خفیف میکنند ولی گاهی ممکن است از ProNox (گاز خنده) برای به حداقل رساندن درد در طول فرآیند تزریق و دریافت هزینه بیشتر استفاده شود . تزریق پی ار پی بطور مستقیم به بافت بدن اجازه میدهد تا تمام مزایای پلاسمای غنی از پلاکت استخراج شده را جذب و بطور کامل از آن استفاده کند. همچنین مطالعه مقاله آموزش فیشیال توصیه می شود.

روش انجام پی آر پی

کاربرد های پی آر پی صورت

  • کمک به آبرسانی ، روشن شدن ، افزایش شفافیت و لطافت پوست
  • جوانسازی و رفع چروک دست ها
  • رفع اسکار آکنه و زخم های ناشی از سوختگی ، بریدگی و ….
  • رفع خطوط خنده ، اخم ، صاف کردن خطوط و چین و چروک های صورت
  • رفع پف ، تیرگی و کبودی زیر چشم
  • تحریک رشد کلاژن و محکم کردن پوست های شل
  • کمک به بهبود عملکرد پوست برای افزایش تولید کلاژن و الاستیین
  •  بهبود رنگ پوست

فوائد و مزایای پی ار پی صورت چیست ؟

مزایا و کاربرد های پی آر پی

مزایای بالقوه PRP منجر به تمایل زیاد مردم به استفاده از این روش برای اهداف ضد پیری شده است، خواص درمانی اجزای خون در پی آر پی را میتوان به عنوان یک درمان زیبایی برای موارد زیر استفاده کرد :

1 – کاهش خطوط ریز و چین و چروک صورت و برطرف شدن اولین علائم پیری پوست

2 – سفت کننده و تقویت کننده پوست های شل

3 – برطرف کننده خطوط پنجه کلاغی و حلقه های تیره زیر چشم

4 – برطرف کننده اسکار یا جای زخم ، آکنه و روزاسه

5 – تحریک رشد سلول های جدید پوست

6 – بهبود رنگ و بافت پوست .

عوارض و خطرات پی آرپی صورت چیست ؟

متداول‌ترین عوارض جانبی این روش درمانی ، درد ، کبودی ، التهاب ، قرمزی و تورم در نواحی تزریق است که بلافاصله پس از درمان ظاهر میشود و 4 تا 6 روز پس از پی آر پی از بین میرود ولی ممکن است گاهی مشکلات زیر نیز ایجاد شود از جمله:

عفونت: در پی آر پی هم مانند هر روشی دیگری که شامل تزریق میشود، خطر عفونت وجود دارد ولی از آنجا که پی آر پی با خون خود شخص انجام میشود به همین دلیل ریسک ایجاد آلودگی و عفونت در این روش کاهش میابد اما ممکن است در موارد نادر باعث ایجاد زخم و یا عفونت شود .

آسیب بافتی: تکنیک تزریق نامناسب میتواند باعث آسیب به بافت شود.

آسیب به اعصاب: خطر آسیب های عصبی اگرچه نادر است ولی در طول فرآیند تزریق وجود دارد.

عدم رضایت از نتیجه: همیشه این احتمال وجود دارد که نتایج بدست آمده ، انتظارات بیمار را برآورده نکند.

لذا توصیه میشود برای به حداقل رساندن عوارض پی ار پی ، در صورتی که سابقه تبخال دارید قبل از انجام پی آرپی حتما پزشکتان را از سوابق خود مطلع نمائید و انجام PRP صورت خود را به یک پزشک متخصص و با تجربه بسپارید . همچنین مطالعه مقاله روش های جوانسازی صورت توصیه می شود.

آمادگی قبل از پی آر پی صورت

محدودیت‌های دارویی : حداقل یک هفته قبل از پی ار پی صورت از مصرف داروها و مکمل‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن خودداری کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد این کار به کاهش احتمال کبودی در محل کمک میکند.

نوشیدن آب و مایعات فراوان ۲۴ ساعت قبل از پی آر پی از کم آبی بدن جلوگیری میکند .

 خودداری از مصرف برخی محصولات مثل: از مصرف لایه بردارها یا رتینوئیدها، اسید گلیکولیک و محصولات ویتامین C به مدت یک هفته قبل از پی آر پی خودداری کنید .

خودداری از مصرف الکل: از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید زیرا الکل خطر کبودی را در محل خونگیری افزایش میدهد و همچنین باعث کم آبی بدن میشود.

بررسی زخم های موجود در صورت: در صورتی که زخمی در صورت از قبل وجود داشت، قبل از انجام پی آر پی حتما توسط پزشک بررسی شود.

مراقبت های بعد از پی آرپی صورت

مراقبت های بعد از پی آر پی

– حداقل تا 6 ساعت پس از پی آر پی به صورت خود دست نزنید تا سرم روی پوست باقی بماند و کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.

– بعد از 24 ساعت میتوانید صورت خود را با آب ولرم بشوئید اما مواد و پاک کننده هایی که به پوست آسیب میزند استفاده نکنید.

– از انجام فعالیت هایی که باعث تعریق و یا خیس شدن پوست میشود مانند انجام ورزش ، دوش آب گرم و سونا امتناع کنید.

– از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید و درمان‌های خشن پوستی در طی این دوره خودداری کنید.

– تا زمان بهبودی از آرایش کردن خودداری کنید (حداقل 24 ساعت ) . همچنین مطالعه مقاله برنامه روزانه مراقبت از پوست توصیه می شود.

سوالات متداول

روش انجام پی آر پی صورت چگونه است؟

در این روش ، ابتدا پزشک از بیمار نمونه خون میگیرد سپس نمونه خون را در داخل کیت پی آرپی ریخته و ویال پلمپ شده را با دستگاه سانترفیوژ تغلیظ میکند که تقریبا 15 دقیقه طول میکشد در طی این این پروسه پلاکت ها فعال میشوند و فاکتورهای رشد را آزاد میکنند تا خاصیت طبیعی برای بهبود بافت ها را تحریک کند سپس با استفاده از سوزن پلاکت ها را به نواحی مورد نظر صورت تزریق میکند این روش ایمن و موثر است و نتایج آن چندین ماه تا چندین سال ماندگار است .

هزینه پی آر پی چه قدر است ؟

هزینه پی آر پی صورت ، بستگی به تعداد جلسات ، نوع کیت ، مرکز درمانی و پزشک متخصصی که این کار را انجام میدهد دارد که در ایران بین 500 تا 2 میلیون متغیر است .

انجام پی آر پی صورت برای چه کسانی مناسب نیست؟

بیماران دارای نقص سیستم ایمنی (خودایمنی) ، زنان باردار و شیرده ، افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و تحت درمان مداوم‌ با داروهای ضد انعقادی و رقیق کننده خون هستند ، کم خونی شدید ، افراد آلوده به ویروس HIV یا مبتلا به ایدز ، مبتلایان به هپاتیت C ، افرادی که به سرطان خون مبتلا هستند یا در نواحی تزریق دچار سرطان پوست هستند کاندید مناسبی برای پی آر پی نیستند.

پی آر پی صورت چند جلسه است؟

انجام پی آر پی 2 تا 3 جلسه با فاصله هر 6 الی 8 هفته یکبار است ولی برای ماندگاری بیشتر باید سالی یکبار تکرار ‌شود .

چه مدت پس از پی آر پی متوجه تغیرات و بهبود پوستم میشوم ؟

اکثر بیماران در ماه اول پس از درمان متوجه بهبود بافت پوست خود میشوند ولی برای حداکثر بازسازی پوست و کلاژن سازی ، حدود سه ماه زمان لازم است .

مناسب ترین قسمت بدن برای انجام پی آر پی کجاست ؟

درمان PRP عمدتاً در صورت ، بویژه اطراف چشم‌ها، دهان و بینی استفاده میشود ولی ممکن است در پشت دست‌ها و در سراسر بدن نیز استفاده شود حتی در دکلته برای ایجاد ظاهری جوان‌تر و درخشان‌تر نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

مدت زمان ماندگاری پی آر پی صورت چه قدر است ؟

بطور متوسط ماندگاری پی آرپی صورت ، بین 6 الی 12 ماه است ولی این مدت در افراد مختلف متفاوت است و به عواملی مانند سن ، جنس پوست ، مراقبت های پوستی ، سبک زندگی و تعداد جلسات درمانی بستگی دارد لذا برای دریافت نتایج بهتر پی آر پی توصیه میشود که از مکمل های کلاژن ساز ، کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید و از مصرف دخانیات ، الکل و تماس با آلوگیهای محیطی اجتناب کنید و سالی یکبار پی آر پی را تکرار کنید ، همچنین داشتن جلسات مراقبتی منظم اغلب برای حفظ نتایج درمانی بسیار اهمیت دارد.

پی آر پی صورت بهتر است یا مزوتراپی صورت ؟

پی آر پی و مزوتراپی دو روش غیر جراحی برای جوانسازی پوست هستند ، در هر دو روش ، مواد مختلف از طریق تزریق به پوست انجام میشود که در افزایش تولید کلاژن و الاستین به پوست و بهبود کیفیت ظاهری پوست موثر است اما تفاوت هایی در این دو روش وجود دارد که به شرح زیر است :

پی آر پی ، یک روش طبیعی است که از خون خود فرد گرفته میشود سپس پلاسمای غنی از پلاکت را به پوست تزریق میکنند ولی در روش مزوتراپی از ویال های حاوی مواد مغذی آماده شده توسط شرکت های تولیده کننده مانند ویتامین ها مواد معدنی آنتی اکسیدانها و هیالورونیک اسید با استفاده از سرنگ های کوچک و تیز توسط پزشک به پوست صورت تزریق میشود به همین دلیل پی ار پی یک روش طبیعی و ایمن تر است که از بدن خود فرد میاید و نتایج پایدارتری دارد ولی مزوتراپی یک روش متنوع تر و سفارشی شده تر است که بر اساس نیازهای پوستی هر فرد انجام میشود و ممکن است نتایج سریع تری داشته باشد ، لذا برای انتخاب بین پی ار پی و مزو تراپی باید به عواملی مانند هدف درمانی ، بودجه ، نوع پوست ، نتایج و مدت زمان مورد انتظار توجه کرد.

نظرات در مورد پی آر پی صورت چیست ؟

اکثر بیماران راضی بودند بهبود بافت پوست و ظاهری جوان‌تر صورت خود را گزارش داده‌اند.

نتیجه گیری

پی آر پی صورت ، ترکیبی منحصر بفرد ، طبیعی ، مطمئن ، موثر ، برای رفع مشکلات و جوانساری پوست است که با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت خون خود فرد تهیه میشود و باعث تقویت سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده پوست میشود ، این روش عوارض جانبی بسیار کمی دارد که نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در حوزه زیبایی است ، ماهیت ارگانیک این روش برای کسانی که میخواهند از محصولات و فرآیندهای مصنوعی اجتناب کنند ایده آل است.

درمان پی آر پی برای جنسیت خاصی نیست هم آقایان و هم خانم ها میتوانند از این روش برای داشتن صورتی طبیعی و جوان تر بهره مند شوند و از آن لذت ببرند .

 پی آر پی ، روشی غیر تهاجمی است و نیازی به مداخله جراحی ندارد ، بهبود ظاهر پوست پس از درمان پی آر پی ظریف و طبیعی است و نتایج ماندگاری ، در بهبود سیاهی و چین و چروک دور چشم و جوانسازی صورت دارد ، توصیه میشود که قبل از انجام این روش زیبایی حتما با یک متخصص پوست مشاوره کنید تا مطمئن شوید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. همچنین مطالعه مقاله درمان سیاهی دور چشم توصیه می شود.

منابع

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8182581/

https://www.allure.com/story/vampire-facial-prp-treatment-guide

https://www.aad.org/public/cosmetic/younger-looking/platelet-rich-plasma-secret-to-younger-skin