یکی از شیوه های قدیمی و موثر برای درمان و تسکین سردرد ماساژ می باشد. ماساژ سر علاوه بر اینکه حس آرامش بخشی دارد، در کاهش علائم سردرد نیز تاثیر دارد. باید بدانید که ماساژ سر موجب از بین رفتن استرس، بهبود جریان خون و درمان آسیب های پوست موی سر مانند ریزش مو می شود. با ما همراه باشید در ادامه قصد داریم شما را با انواع تکنیک های موثر در رفع انواع سردرد و ماساژ سر آشنا کنیم.

درمان سردرد با ماساژ

درمان سردرد با ماساژ

درمان سردرد با ماساژ یکی از متدهای قدیمی اما رایج است که محبوبیت زیادی نیز دارد. مسلما بهتر است که بتوانیم با استفاده از شیوه های درمانی غیر تهاجمی و غیر شیمی بیماری ها و درد های بدن را تسکین و رفع کنیم. در حال حاضر از ماساژ برای درمان انواع سردرد همانند سردرد های میگرنی و کاهش تنش و استرس بدن به خصوص مغز و جمجمه استفاده می کنند.

متناسب به نوع سردردی که بیمار به آن مبتلا می باشد، ماساژ می تواند تاثیرات فوثق العاده ای داشته باشد. برای مثال یکی از متدهای ماساژ جمجمه می تواند تاثیر بر روی ساکروم، ستون فقرات، سیستم عصبی مرکزی سر بگذارد و دردهای اشتراکی میان این مناطق را تسکین دهد. در ارتباط با اینکه انواع ماساژ سر چه تاثیری دارد در ادامه صحبت می کنیم اما در ابتدا قصد داریم شما را با فواید ماساژ سر آشنا کنیم.

فواید ماساژ سر و تأثیر آن در تسکین سردرد

در این بخش قصد داریم شما را با فواید ماساژ سر و تاثیر آن در تسکین سردرد آشنا کنیم. برخی از فواید ماساژ سر و تاثیر آن در تسکین سردرد به شرح زیر می باشد:

  • کاهش علائم سردرد تنشی
  • کاهش فشار خون
  • کاهش تنش و استرس
  • کاهش درد میگرن و سردرد
  • افزایش آرامش
  • تقویت رشد موها

فیلم ماساژ سر برای رفع سردرد

در این بخش فیلم ماساژ سر برای رفع سردرد را برای آشنایی بیشتر افراد قرار داده ایم. علاوه بر آن شما می توانید برای آموزش ماساژ به صورت تخصصی به کلینیک های ماساژ درمانی مراجعه نمایید.

انواع ماساژ سردرد

انواع ماساژ سردرد، همانطور که در بخش بالا ذکر شد ماساژ برای درمان سردرد تاثیر بسزایی دارد و می تواند تا حدودی آن را تسکین و رفع کند. انواع ماساژ سردرد شامل موارد زیر می باشد:ماساژ صورت

  • ماساژ صورت
  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ نقطه ماشه‌ای

ماساژ برای سردرد تنشی

1- برای کاهش دردهای ناشی از سردرد تنشی در ابتدا انگشتان شست را نزدیک گوش ها بر روی استخوان گونه قرار دهید و ماساژ را آغاز نمایید.

2- با استفاده از نوک انگشتان به صورت آرام روی شقیقه ها را فشار دهید و این بخش را ماساژ دهید.

3- با حرکات دورانی کوچک و فشار محکم انگشتان را به سمت خط رویش مو هدایت کرده و این کار را ادامه دهید تا هنگامی که انگشتتان به وسط پیشانی برسد.

4- از این حرکت می توانید برای تمامی مناطق سر استفاده نمایید تا درد و تنش حاصل از سردرد را کاهس دهید.

اما در حالت کلی برای درمان و تسکین انواع سردرد می توانید ماساژ های متفاوتی را انجام دهید. ماساژ های معروف و تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد که در درمان انواع سردرد تاصیر بسزایی دارند اما پیشنهاد می شود حتما قبل از شروع ماساژ درمانی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در بخش بالا با برخی متدهای ماساژ پیشانی برای سردرد آشنا شدید با ما همراه باشید در ادامه قصد داریم شما را با درمان فوری سردرد شدید در خانه آشنا کنیم.

ماساژ برای سردرد میگرنی

1- قبل و بعد از انجام متدهای ماساژ آب کافی بنوشید.

2- انگشتان شست خود را بر روی برآمدگی بینی قرار داده و فشار محکمی وارد نمایید.

3- انگستان شست خود را در پایین پیشانی زیر ابروها قرار دهید و به پیشانی فشار وارد کنید. توجه داشته باشید که این فشار نباید موجب ایجاد درد شود و تنها باید محکم انجام شود. در این قسمت از ماساژ در حین انجام ماساژ نفس های عمیق بکشید و 7 تا 10 ثانیه فشار را حفظ کنید.

4- با استفاده از خهر دو دست پوست و بافت پایین ابروها را بگیرید در نهایت با فشار ملایم این بخش را به سمت مخالف سر بکشید.

5- با استفاده از انگشتان شست و یا 3 انگشت میانی خود بر روی شقیقه فشار محکمی وارد نمایید. این روش را تا 7 الی 10 ثانیه انجام داده و فشار دائمی به شقیقه وارد نمایید.

6- افرادی که از دردهای سینوسی رنج می برند می توانند با فشار به کناره های بینی انگشتان دست را محکم به سمت گونه ها حرکت دهند. این تکنیک برای اعمال فشار به سمت سر می باشد که از کناره های بینی شروع و تا انتهای گونه ها ادامه دارد.

7- می توانید با استفاده از یک فوم استوانه ای به پشت دراز بکشید و فوم را در زیر گردن پایین تر از جمجمه قرار دهید. لازم به ذکر است فوم را به گونه ای زیر جمجمه قرار دهید که در زمان ماساژ بدون حرکت باقی بماند.

درمان سردرد با ماساژ کف پا

یکی از روش های انواع ماساژ سردرد، درمان سردرد با ماساژ کف پا می باشد که تاثیر بسزایی در درمان سردرد دارد. در این بخش نحوه ی ماساژ درمانی توضیح داده شده است:

1- در محلی مناسب و راحت بنشینید و یکی از پاهای خود را خم کرده و آن را به ران مخالف تکیه دهید.

2- کمی از روغن ماساژ را روی پوست پا و ناخن ها به آرامی بمالید.

3- برای انجام ماساژ زعمقی تر بهتر است برآمدگی انگشتان دست را در پا فرو برده و پا را به خوبی ماساژ دهید.

4- در نهایت به آرامی انگشتان را به سمت عقب و جلو حرکت داده و آنها را از یکدیگر جدا کنید تا عضلات زیر انگشتان کشیده شوند شما می توانید تمامی این مراحل را برای پای دیگر نیز استفاده نمایید.

ماساژ دست برای سردرد

در این روش درمانی می توان با فشار دادن مناطق خاصی از دست موجب افزایش آرامش، افزایش ریلکسیشن و تسکین بسیاری از دردها در بدن شوند. شما می توانید ماساژ دست برای سردرد را به ترتیب زیر انجام دهید:

1- در ابتدا پشت دستان تا مچ دست را فشار داده و به آرامی بازگردید و میان کف دستان و انگشتان را ماساژ دهید.

2- بین تاندون های پشت دست خود را با انگشت ماساژ دهید.

3- دست های خود را از کف دست تا انتهای مچ به صورت چرخشی با انگشت فشار دهید.

4- کف دستان را از نوک انگشت تا مچ ماساژ دهید.

5- هر انگشت را به صورت جدا فشار دهید و با انگشت خود حرکت ها چرخشی در اطراف مفاصل آن انجام دهید. انگشت را نگه دارید و سپس آن را آهسته بکشید.

ماساژ سردرد گردنی

ماساژ سردرد گردنی، در این بخش قصد داریم شما را با فواید ماساژ سردرد گردنی آشنا کنیم. فوایدی که ماساژ سر و گردن در بهبود سردرد دارند به شرح زیر می باشد:

  • کاهش احساس درد
  • خواب مناسب و با آرامش
  • کاهش نیاز به دارو
  • رفع انقباض و گرفتگی های عضلات سر و گردن
  • کاهش درد
  • کاهش مدت زمان سردرد

به صورت کلی ماساژ سر و گردن علاوه بر کاهش استرس و کاهش مدت زمان سردرد موجب به وجود آمدن آرامش در افراد نیز می شود.

ماساژ سردرد کودک

ماساژ سردرد کودک

عده زیادی از افراد درخصوص ماساژ سردرد کودک سوال می پرسند باید بدانید در خصوص کودکان بهتر است در صورت بروز هر گونه مشکلات سردردی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

درمان فوری سردرد شدید در خانه

بسیاری از راهکار های درمان فوری سردرد شدید در خانه، در طول شبانه روز کمک بسیاری به همه افراد می کند. علاوه بر آن می دانید یکی از علائم اصلی بیماری کرونا که درحال حاضر همه گیر شده است، داشتن سردردهای شدید می باشد که در بخش زیر شما را با این راهکار های درمانی آشنا می کنیم.

  • درمان سردرد شدید با نمک
  • درمان سردرد شدید با آبلیمو
  • درمان سردرد شدید با زنجبیل
  • درمان سردرد شدید با نعنا
  • درمان سردرد شدید با ریحان
  • درمان سردرد شدید با آویشن
  • درمان سردرد شدید با دارچین
  • درمان سردرد شدید با رزماری

درمان سردرد شدید با نمک

مقداری آبلیمو را به همراه نمک باهم مخلوط کرده و استفاده نمایید. باید بدانید این محلول تاثیر فوری در تسکین درد دارد.


درمان سردرد شدید با آبلیمو

آبلیمو یک ماده قلیایی می باشد که دارای ویتامین C نیز می باشد و تاثیر زیادی در کاهش دردهای شدید و میگرنی دارد. شما می توانید از ترکیب آبلیمو و عسل و آبلیمو و نمک برای کاهش سردردهای شدید استفاده نمایید.


درمان سردرد شدید با زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از راهکار های درمان سردرد می باشد که دارای خواص های فراوانی نیز است. ریشه زنجبیل دارای مواد ضد التهاب است. از جمله خواص زنجبیل می توان به کاهش حالت تهوع و سردردهای شدید اشاره کرد. برای درمان سردرد شدید می توانید از دمنوش ریشه زنجبیل یا ماساژ پیشانی به همراه زنجبیل خرد شده استفاده نمایید.


درمان سردرد شدید با نعنا

گیاه نعنا یکی دیگر از گیاهان دارویی می باشد که خاصیت ضد التهابی خشک و گرم نیز دارد. به همین علت می توان از جوشانده نعنا به عنوان برترین دارو برای درمان سردرد های عصبی استفاده کرد. برای درمان سردرهای پیشانی می توانید مقداری برگ نعنا را به میزان یک کف دست با دو فنجان آب جوشانده و آب آن را به پیشانی بزنید. همچنین می توانید برای درمان سردرد از بخار آن استنشاق کنید.


درمان سردرد شدید با ریحان

یکی دیگر از داروهای گیاهی که برای درمان شدید سردرد مورد استفاده قرار می گیرد، ریحان می باشد. شما می توانید از روغن ریحان برای ماشاژ پیشانی و یا دمنوش آن استفاده نمایید.

برای تهیه دمنوش ریحان تنها کافیست 5 عدد برگ ریحان را در مقداری آب بجوشانید و یک قاشق چای خوری عسل را نیز به آن اضافه نمایید. درنهایت بعد از پنج دقیقه این دمنوش را میل کنید.


درمان سردرد شدید با آویشن

یکی دیگر از گیاهان دارویی که خواص زیادی نیز دارد و برای درمان شدید سردرد نیز به کار می رود آویشن می باشد. برای تهیه آن تنها کافیست مقدار یک قاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ده دقیقه دم بکشد در نهایت آن را میل کنید.


درمان سردرد شدید با دارچین

در مواقعی که دچار سردرد های عصبی و ناگهانی می شوید می توانید مقداری پودر دارچین را با کمی آب ترکیب کرده و روی پیشانی قرار دهید.


درمان سردرد شدید با رزماری

یکی دیگر از داروهای گیاهی برای درمان فوری سردرد رزماری می باشد. گیاه رزماری جریان خون را افزایش می دهد و برای درمان سردرد شدید در خانه کاربرد فراوانی دارد. برای این منظور تنها کافیست پیشانی خود را با مقداری روغن رزماری ماساژ دهید. همچنین می توانید مقداری برگ رزماری را تهیه کرده آن را له کنید و با مقداری آب بجوشانید در نهایت روزانه مقداری از آن را مانند چای دم کرده و نوش جان کنید.

در بخش بالا با شیوه و راهکارهای درمان فوری سردرد آشنا شدید در این بخش نیز قصد داریم به اینکه برای سردرد چی بمالیم، بپردازیم.

روغن ماساژ سردرد

عده زیادی از افراد در خصوص اینکه برای سردرد چی بمالیم سوال می پرسند باید گفت در بخش های بالا با چند نمونه راهکارهای خانگی آشنا شدید در این بخش نیز قصد داریم شما را با انواع روغن ماساژ سردرد آشنا کنیم.

  • روغن نعنا
  • روغن بابونه
  • روغن رزماری
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن اکالیپتوس

ماساژ کف پا برای سردرد

ماساژ کف پا یک روش درمانی طبیعی و موثر برای کاهش درد و بهبود گردش خون است. این روش می‌تواند به تسکین سردرد نیز کمک کند.

ماساژ کف پا برای سردرد مزایای زیر را دارد:

  • کاهش استرس و تنش
  • افزایش گردش خون در سر و گردن
  • کاهش فشار روی عضلات گردن و سر
  • تسکین گرفتگی عضلات

ماساژ کف پا برای سردرد را می‌توان در خانه یا توسط یک متخصص ماساژ انجام داد. در صورتی که قصد دارید این روش را در خانه انجام دهید، می‌توانید از روغن‌های گیاهی یا لوسیون‌های مخصوص ماساژ استفاده کنید.

در ادامه، به آموزش ماساژ کف پا برای سردرد در خانه می‌پردازیم:

مواد لازم:

  • روغن گیاهی یا لوسیون مخصوص ماساژ

مراحل انجام ماساژ:

  1. کف پاهای خود را با آب گرم بشویید.
  2. مقداری روغن گیاهی یا لوسیون مخصوص ماساژ را روی کف پاهای خود بمالید.
  3. از انگشتان دست خود برای ماساژ کف پاهای خود استفاده کنید.
  4. ماساژ را با حرکات دایره‌ای و ملایم شروع کنید.
  5. تمام نقاط کف پا را ماساژ دهید، به ویژه نقاط حساس مانند:
    • مرکز کف پا
    • زیر انگشتان پا
    • پاشنه پا
    • ساق پا
  6. ماساژ را به مدت 10-15 دقیقه ادامه دهید.
  7. در پایان، کف پاهای خود را با آب ولرم بشویید.

نکات مهم:

  • از فشار بیش از حد در هنگام ماساژ خودداری کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید، از روغن‌های گیاهی ملایم مانند روغن بادام یا روغن زیتون استفاده کنید.
  • در صورت وجود هرگونه مشکل پوستی، قبل از انجام ماساژ با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

اگر سردرد شما شدید است یا با سایر علائم مانند تب، حالت تهوع یا استفراغ همراه است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.